Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Sikça Sorulan Sorular
 Modelsitesi Forumu : Genel : Sikça Sorulan Sorular
Mesaj icon Konu: X-22 Kullanımı hakkında... Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Konu: X-22 Kullanımı hakkında...
    Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 06:49
Modelcilikte beceremdiğim şeylerin başında vernik olayı geliyor. Ne yaptımsa şu aribrush ile cam gibi yüzeyler elde edemedim.

Ustalara sorum şu şekil olacak: Bir modeli yağlıboya ile yıkamadan önce, cam gibi(araba yüzeyi gibi) yapmak istiyor isek;
X-22 yi (Akrilik!) ne kadar inceltmeliyiz?
Nasıl basınçta uygulamalıyız?
Uzaktan mı, yakından mı uygulamalıyız?
Kaç katta hallolur bu iş? bir katta olabilir mi?

Düzenleyen cerginbas
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
Tamer Özkan
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge
Sivil Araç / Gemi Grup Sorumlusu

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 432
Alıntı Tamer Özkan Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 07:19
Orjinalini yazan: cerginbas

Bir modeli yağlıboya ile yıkamadan önce, cam gibi(araba yüzeyi gibi) yapmak istiyor isek

Sivil araca göre yanıtlıyorum,

Tamamen zevk meselesi ancak;
Kitlerdeki kaput,kaporta vs araliklari 24 kat büyütürseniz orjinali bulamazsiniz.Eğer yıkamayı bu amaç ile yapıyorsanız ölçek dışı gibi gözükebilir.Parlak boya -yağlı yıkama ikilisi, modeli eskitmiş değil,zoraki kirletilmiş gösteriyor.

"Ben yeni araba sevmem, ne o? oyuncak gibi die-cast" fikirinde iseniz ,O zaman parlak sonuca gerek yok.Eski ise parlak değildir.

Sorunuza gelirsek,

Nasıl basınçta uygulamalıyız?
Uzaktan mı, yakından mı uygulamalıyız?
Kaç katta hallolur bu iş? bir katta olabilir mi?

Bir katta olamaz.Basınç ayarı,uyguladığınız incelikle ilgilidir. Bu da yakınlık uzaklığı belirler.

Vizkozite arttıkça ,hava basıncı artar bu da uzaktan atmayı gerektirir.

GEnel boyamada bir airbrush boyundan daha uzak atım da "kuru düşme " denilen pürüzlü yüzey oluşur.

Vizkozite inceldikçe,hava basıncı düşer ,yakınlaşılabilir.1 bar ın altı hava airbrush kaliteli değilse sorun yapabilir.

Bu teknikler deneyerek yerine oturacaktır.

İlk katı ana renk atar gibi orta kıvam atınız.Kuruyunca Yüzeye bakınız ,silikonsuz pasta yapmak gerekebilir.

İkinci katı daha ince ,yeteri kadar bekledikten sonra üçüncü katı "sulu" tabir edilen ,vernik cam şişede çalkalanınca süt gibi köpük yapan kıvamda kullanınız.Akma yapma ihtimalini unutmayınız.Püskürtmeye dışarda başlayıp dışarda bitirmeli ,bir alanda fazla ısrarcı olmamalısınız.

Toz konmadıysa işiniz kolaydır. Toz var ise bilinen en iyi pasta cila ,compaund vs parlatmak gerekir .
Kolay Gelsin
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:04
Misal, ben X-22 şişesini alır once bir calkalarım sonra acar, sisenin vialı kısmına kadar selulozik tiner tamamlar kaparım , bir daha calkalarım , icindeki sıvı sulandırılmış rakı rengine gelmiştir bu arada, sonra pistoleye doldurur, ilk katı hızlı gecmek suretiyle pistolenin gecis hızını her katta azaltarak tatbik ederim, son kat iyice yavaş gectigim icin daha kıvamlı olur. 15 dakka bekler bir yavas kat ddaha atar bırakırım, (A)30 dakka sonra 1200 sulu zımpara ile okşar gibin yuzeyi temizlerim, once vernikte olusmus muhtemel yukseltileri harcarım. sonra dairesel hareketlerle butun yuzeyi zımparalarım sulu 1200 ile, heryer matlaşışınca demekki yüzeyi düslemişiz, sonra diş macunu ile ovar yıkar akabinde compound ile ovalarım BASTIRMADAN. yıkar diş fırcasıyla temizler duruma bakarım olmadı bir daha parlatırım, bırakırım(B)(1). bu aşamdan sonra dekalleri uygular yavaş geçişli bir vernik katmanıyla kapar zımpara parlatma işine geri dönerim (2) sonra wash yapar eskitme eder matı basarım.(3)

1-2 arası mat yuzey uzerine uyguladıgım yontem, araba motor ucak gemi farketmez.Mat olacaksa yüzey zaten bunlar yerine mat vernik basar gecerim.

2-3 arası uçaklarda ve yarışsal arabalarda dekalli finişlerde uyguladığım yöntem.

2-3 arası eskitmeli olacak dekalli modeller için geçerli

Standart içinde x-22 gecen uygulamalarım bunlardır.

Bunların haricinde arabada 3 4 hızlıdan yavaşa geçişle parlak boya uygulamarımız da müessesemizde mevcuttur. iyice kuruduktan sonra A ve B arasını uygularım.

Enamelde (attıktan 24 saat sonra) direkt bu numara yese de tamiya akriliklerde boyanın 2 3 gün beklemesi gerekiyor keza compound esnasında parmak izi kalıyor. Damiya spreylerde de 24 saat beklemek gerekiyor.

Kullanılan boya parlaksa direkt A-B arasını uyguladıktan sonra dekal basabilirsiniz, ve direkt 1-2 arasını uygulayabilirsiniz.


TS-13 sevmem, seveni de sevmem ona göre
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:05
Bu hızlıdan yavaşa geçiş yöntemi tarafımdan kompresörün basıncıyla oynamaya üşenildiği için sabit basınca yönelik zaman içinde geliştirilmiştir
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:06
Güzel formule etmişim, takdir ettim
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Korkut
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1409
Alıntı Korkut Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:29
Orjinalini yazan: Ares

Güzel formule etmişim, takdir ettim


Valla ne yalan söyleyeyim, ben de takdir ettim!

Ama bu gibi aşamaları ne zaman denerim bilmiyorum. Berbat etme riski olduğundan, kobay otoya cillop muamelesi çekmek lazım.

Yeniler için direkt olarak kutudan 2 kat akrilik vernik kullanıyorum. Toz yapışırsa yaşken ince cımbızla veya kürdan ucuyla çekiyorum, vernik izi dolduruyor. Beceremediğim toz da tarihten bir belge statüsüne kavuşuyor...

Eskiler için mat vernik hiç kullanmadım. Uzaktan atış ve hafif zımpara yeterli oldu. Yıkanmamış ve toz çamurlu etkisi için Testors'un "Sand" boyasını uzaktan gezdiriyorum.

Malı gösteren vitrin ama benim de en az önem verdiğim konu bu boya meselesi galiba. Gerçi çıkan sonuçlardan da tatminsiz değilim ama yine de daha çok önem verebilirim gibi geliyor.    
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:35
"heryer matlaşışınca demekki yüzeyi düslemişiz"

Bir yüzey tamamen düz olunca parlamaz mı?
Veya: vernik sonrası 1200 zımpara ile, parmağa pürüzssüz gelicek şekilde kaymak edilmiş bir uçak,tank decallenebilir mi? Yoksa bizim aradaığımız pürüssüzlük derecesi tamamen parıldayan yüzeylermidir?
mat ve pürüzssüz diye birşey olabiliyor mu?

Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 09:39
Bir soru daha ekliyeyim. Uçak veya tankta, verniğin pürüssüz olması için, direk boyanan yüzeyi zımparalamak ve düzeltmek gereklimidir?
Bunu neden soruyorum: benim kompresörün basıncı biraz yüksek olduğundan, genelde sonuçlar parmağa pürüzlü geliyor. Gel gör ki 2000 zımparayla yedirince kaymak tadı alıyor, bu sefer de boya yüksek yerlerden sökülüyor.



Düzenleyen cerginbas
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 10:20
Orjinalini yazan: cerginbas

"heryer matlaşışınca demekki yüzeyi düslemişiz"

Bir yüzey tamamen düz olunca parlamaz mı?
Veya: vernik sonrası 1200 zımpara ile, parmağa pürüzssüz gelicek şekilde kaymak edilmiş bir uçak,tank decallenebilir mi? Yoksa bizim aradaığımız pürüssüzlük derecesi tamamen parıldayan yüzeylermidir?
mat ve pürüzssüz diye birşey olabiliyor mu?



Ceki bilader, açayım hemen, vernik parlak boya atılduğunda "genelde" portakal yüzeyi gibi olur mal parlasada, kuruma sürecinde kendini geren boyalar bunun haricindedir (misal benim pek sevdiğim ota poka heryere attığım transparan mavi gibi). Bu bamplı yüzeyi ne kadar parlatırsan parlat ışık hattını düz alamazsın.öncelikle bize heryerde yüksekliği aynı bir yüzey lazım, zımparayı o yüzeye ilk sürdüğünde bumpların tepesi mat gerisi parlak kalır (aşağı seviyeler), burdaki amaç o yükseltileri yemek, her yer mat olduğunda demekki zımpara her yüzeye erişebiliyor, yani o bumplar yokolmuş demektir. Bu aşamada elinde düz ama zımparadan dolayı mikroskobik girinti çıkıntılara sahip bir yüzey var edmektir, o yüzden düzdür ama parlamaz. Bu aşamadasıra o mikroskopin bump ları yoketmeye gelmiştir, onuda aşındırıcı özelliklere sahip eczalarla sağlarsın (compound gibi). Kısacası düz yüzeyle parlak yüzey aynı şey değildir ama parlak yüzeye giden yol düz yüzeyin midesinden geçer
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 10:23
Orjinalini yazan: cerginbas

Bir soru daha ekliyeyim. Uçak veya tankta, verniğin pürüssüz olması için, direk boyanan yüzeyi zımparalamak ve düzeltmek gereklimidir?
Bunu neden soruyorum: benim kompresörün basıncı biraz yüksek olduğundan, genelde sonuçlar parmağa pürüzlü geliyor. Gel gör ki 2000 zımparayla yedirince kaymak tadı alıyor, bu sefer de boya yüksek yerlerden sökülüyor.



Tavsiyem pütürlü geniş alanları bölgesel zımparalaman yönünde ve yahut full zımpara çek, derdin yüksek basınçsa boyanı incelt ve pistole boyu mesafesinden yüzeye çok hızlı bir geçişle tatbik et, hızın burdaki önemi, ince atılan boyanın birikme yapmadan yüzeye düşmesidir, yakın olduğu için ıslak hızlı olduğu içinde birikme yapmaz.

Bu yöntemde dikkat etmen gereken en önemli nokta, bu hızlı geçiş esnasında pistoleyi stabil tutman, keza hazneden boya dökülebilir modelin üstüne.
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 10:30
Işık hattına misal;



Bu modelde vernik yoktur mesela.

Bu yüzeyi parlak olup düz yüzey elde edilememiş modele örnek;



Bu arada opak renklerde direkt boyayı zımpara polishle parlatabilirsin ama Metalik boyalarda illa vernik gereklidir, çünkü metalik partiküller bu aşamalara direkt maruz kalırsa homojen olamayan bir şekilde aşınıp görüntüyü bozarlar;

Misal; burda yüzey düz cayır parlıyor ama metaligi homojen değil, kaput üstü sol ızgaranın arkası;

Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 10:52
Ufuk Abi

Valla eline klavyene sağlık. Ders verdin ders . Kafamdaki birçok soruyu cevapladın. Artık bol bol deneyip yanılarak işi pratiğe dökeceğiz. Zaten bende de vernik bekleyen modelen bol birşey yok, memlekete x-22 de gelmiş, hayırlı uurlu olsun.

"derdin yüksek basınçsa boyanı incelt ve pistole boyu mesafesinden yüzeye çok hızlı bir geçişle tatbik et" mevzuyu koparan cümle. hay ağzına sağlık.
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
USS Enterprise
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 730
Alıntı USS Enterprise Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 25/08/2005 Saat 14:14
Orjinalini yazan: cerginbas

Artık bol bol deneyip yanılarak işi pratiğe dökeceğiz.


Zaten yillardir tirmaladigimiz uzere hadisenin esasi da budur..

Deneyecen yanilacan, bi daha deneyecen, bi daha yanilacan...

"Bize olayi hap yapin yutturun, uc gun forum okumayla modelin kralini yapalim" diye umanlara selam ederim burdan   
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide