Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Sivil Araçlar
 Modelsitesi Forumu : Plastik Modeller : Sivil Araçlar
Mesaj icon Konu: Sivil Otoculuğa nasıl girdim Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Konu: Sivil Otoculuğa nasıl girdim
    Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 02:25
Selamlar

Forumda kaynak olması açısından Subaru İmpreza modelmi adım adım nasıl topladığımı anlatacağım. Sivil oto konusunda yanına bile yaklaşamayacağım birçok abim varken, bu yazıyı yazmak bana düşmez belki ama, yeni başlayanlar için "modelcilikten korkulmaması " gerektiğini gösterir diye düşünüyorum...

Modelimiz, Tamiya 1/24 Subaru İmpreza Rally of Great Britain. Bu modeli seçmemdeki etkenler, düz beyaz plastik olmayıp, cantların, farların boyalı gelmesi, içinden sürücülerin çıkması, cam maskelerin kitin içinden çıkıyor olması gibi yapım sürec,ne zevk katan elemanlar.

ilk başta modelin kutusnu açıp içinde ne var ne yok kontrol ettim. Ardından Yapım klavuzunu alıp, üretimde hangi süreçleri izleyeceğimi planladım." Önce kaportayı mı boyasam, parçaları boyayıp da mı yapıştırsam, yoksa hepsini yapışıtırp, toptan mı boyasam" gibi konularda ne yapacağıma karar verdim. Modele ne zaman ne yapacağını karar vermiş olarak girmek iyi bir seçim.

Ben ilk başta kaportayı boyayıp kurumasını beklerken şasiyi, ardından kokpiti toparlıyorum. Böylece hem vakit tasarrufu oluyor. Hem de kaporta güzel olmamışsa, kokpitle fazla vakit harcamıyorum.

Kaportayı boyamadn önce ilk yaptığım iş istenmeyen kalıp çizgilerini tespit edip, bunları 800, 600, 1000 numara gibi su zımparasıyla yok etmek.

Bu resimde tampnun yanlarında kalıp çizgileri mevcut.

Ardından, kaportanın parçası olup da ayrı verilmiş parçaları monte ediyorum. Misal kaputtaki hava girişi. Veya kapılar ayrı verilmiş ise kapıları geçici olarak tutturup beraber boyuyorum.

Bu arada ben bu modeli yaparken aribrush'ım yoktu. Bu sebeple tamiya nın TS serisi Sprey boyalarını kullandım. Bu boyalar Laker olup, çok güzel sonuçlar elde edilebiliyor. Ancak aman dikkat kapalı alanlarda, kullanmiyalım. Ben o zamanlar bilmiyordum, odamın kapalı balkonunda boyadım. Bütün ev toz duman oldu. Soluduğum zehirli gazlar da cabası. O yüzden en güzeli, açık bir balkonda, veya bahçede boyamak.
Sprey boyaları model üzerine tatbik ederken, modelin dışından sıkmaya başlayıp, parmağımızı tetikten çekmeden modelin üzerinden geçip, tetiği modelin diğer tarafında bırakıyoruz. Eğer tetiğe modelin üzerinde basarsak, ilk basışta çıkan damlalar modelin üzerine sıçrayacak, ve istenmeyen sonuçlar ortaya çıkacaktır. Ayrıca spreyin düğmesine basar iken, parmağı da boyanın çıktığı delğin önüne koymamaya dikkat etmek lazım.

Her neyse ilk kat olarak astar boya attım. Astar boya açık renk seçilmeli. Bunun sebebi açık renk atılacak bir astarın, zımpara esnasında giderilememiş hataları, kabak gibi ortaya çıkarması, bir diğer faydası ise sonraki boyaların yüzeye daha iyi tutunmasını sağlamak.



Düzenleyen cerginbas
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
cemmms
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 30/08/2005
Konum: Rize
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 42
Alıntı cemmms Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 02:33
valla ilaç gibi geldi üstad...devamını sabırsızlıkla bekliyorum... eline koluna sağlık kolay gelsin...
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 02:39
Astar aşamasında bazı hatalar, kalıp izleri vs. farketmiş isek bu bölgeleri, su zımparası ile düzeltip, tekrardan astarlıyoruz.
Bu arada boya yaparken kaportayı direk ellememk gerekiyor. Yoksa parmak izleri kaçınılmaz oluyor. Bu sepeble kaportanın altına, eski bir sprey bantlamak, veya eski bir askı telinden tutacak yapıp buradan tutmak en güzeli. böylece bir elde sprey boya diğer elde modele yapışmış tutacak, modele değmeden boyama yapılabilinir.
Ardından boya aşamasında geçtim. Tamiya ts serisinde metallic blue yu modele iki kat halinde tatbik ettim. Burda dikkat edilmesi gereken, sprey ile model üzerinden geçerken, ilk başlarda çukur yerlerden geçmek. Bunun sebebi, boyanın çukur yerlere girmesinin, düz yüzeyleri kaplamasından daha uzun süre alması. eğer önce düz yüzeyi boyayıp sonra çukuru doldurmaya kalkarsak, bu bölgelere baya boya sıkmamız gerekir, ki bu durumda çukurun etrafında çok boya birikir. istenmiyen sonuçlar oluşur.

modelin ilk katının kuruduğundan emin olduktan sonra ikinci katı attım, ve boyanın tamamen kemikleşmesi için kaportayı 3-4 gün toz almayacak bir kutuya kaldırdım. Bu arada boyanın ardından, tozlar, ıslak maketimize yapışmak için, her fırsatı değerlendireceklerdir. Bu sebeple hazırda içi temiz bir ayakkabı kutusu hazırlar isen, modeli boya ardından bu kututda tozlardan korumuş olursun.
kaportayla beraber kaporta rengi olacak parçaları boyamayı da unutma. sonra spreyin bitip, elinde o renke olacak boyamayı unuttuğun ufak bir parça kalırsa benim gibi, ufacıl bir parça için koca bir sprey daha almaktan kurtul.

Her neyse, kaporta kemikleşmeyi beklerken bol durmadım, şasi ye geçtim.

ilk başta, şas,inin, ve kokpitin geneline hakim renk siyh olduğundan, bütün parçaları çerçeveleriyle birlikte
sprey boya ile siyah ettim.

böylece fırçayla boyanacak ufak parçalar boyay daha iyi tutacak, siyeh geniş parçalar da fırça izi olmadan montaja hazır hale gelecekti.

Arından yapım klavuzunu takip ederek, parçaları ayrı ayrı boyayıp, şasinin montajına başladım.



Düzenleyen cerginbas
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 03:08
şasi tamamlandıktan sonra, camların da boya işini halletmeye karar verdim.

Bilindiği gibi, araçalrda camların kenarları genelde siyah oluyor. Bunu yapmak için de camları maskelemek gerekiyor. Tamiyanın modern kitlerinde cama özel kesilmiş maskeler mevcut. bu modelde de ön ve arka cam için olan maskeleri araca dikkatlice yerlerşiriyoruz.
Maskeler aracın içerisinden yerleştirilip boyama da yine iç kısımdan yapılacak.
Bu maskeyi yerleştiriken dikkat edilmesi gerken şey, maskeyi tam yerine oturtayım derken maskeyi çok fazla çıkarıp yapıştırmamak. Ben arka cam maskesini böyle çıkara taka 4-5 kerede yerine oturttum, sonrasında ne oldu, maskeyi çekiştirdiğim uçları genişleyip, yapışkanlığını kaybetmiş. Maskeyi çıkarınca bir de baktım, sağdan soldan boya sızmış. İstenmiyen bir sonuç
Maskeyi düzgün bir şekilde yerleştirdikten sonra, içeri boya sızmasın diye kenarlarından sert bir obje ile bastırıp maskenin yapıştığına emin oluyoruz.
Ben maskeleri yapıştırdıktan sonra ayrıca aldığım tamyia maskeleme bandı ileboyanmayacak her tarafı maskeledim. Böylece sprey ile boyayabildim.

böyle birşey oldu.
Maskeleme işlemi bittğinde 2-3 gün geçmişti ve kaportaya kaldığım yerden devame ttim.

Boyada bir sonraki işlem vernik. Verniği niye atıyoruz:
-Parlak, bir yüzey elde etmek
-Modeli Decal(suluçıkartma) uygulamasına hazır hale getirmek. Parlak olmayan yüzeyde decal ben burdayım şeklinde bağarıyor.
Verniği de iki kat şeklinde attıktan sonra modeli 1 gün daha beklettim.
Vernik de kuruyup kemikleşince, model decal aşamasına hazır hale geldi.

Böyle girintili çıkıntılı araçlarla uğraşırken
"micro sol" adlı decaal yumuşatıcı sıvı olmassa olmaz gibi birşey. Her neyse ilk başta yapıştıracağımız decali kesiyoruz. Ardından ılık suya daldırıp yumuşamasını bekliyoruz. Sonrasında tüy brakmayan bir bez(eski fanila) üzerne sürtüp fazla suyu alarak, yapıştıracağımız yere uyguluyoruz. decali yapıştırmadan yüzeyi parmak ucuyla ıslatmak da, decalin kayganlaşarak doğru posizsyona gelene kadar kurumasını engelliyor.
Yapıştırdığımız Decal, çukur bir yerin üzerinde ise, mesela bir kapı çizgisi, Micro sol yardımımıza yetişiyor. Bu çukur ve girintili yerler üzerine yerleştirdiğimiz decale, fırça ile micro sol sürüyoruz.
Bu esnada gözümüzü korkutacak bir olay gerçekleşiyor. Microsol u yiyen decal, buruşmaya başlıyor. Bu esnada "eyvah decal gitti" deyip modeli parmaklamak asrın hatası olur. Çünkü bo esnada micro sol decal ile kimyasal tepkimeye girip onu yumuşatıyor. Biraz bekledikten sonra yumuşayan decal kendini salıyor, ve üzerinde durduğu yüzeyi kaplıyor, ve tekrardan dümdüz cillop gibi oluyor. Bazı derin çukurlarda decali oturtmak için 3-4 kere micro sol sürmen gerekebilir. Burda dikkat etmen gereken, Bir kat kurumadan asla decal e dokunmaman. Yumuşakken amzallah hemen yırtılıverir decal.

Decal yapıştırıken dikkat etmek gereken bir nokta da, arbanın sağ tarafındaki decal kurumadan, hadi hızlı hızlı bitireyim deyip sol tarafa decal uygulamamak gerek. Çnükü bir taraf kurumadan diğer tarafa atlarsan dikkatsizlikle diğer taraftaki kurumamış decal parmağına yapışabiliyor. Modeliclikte sabır arttıkça sonuç güzelleşiyor.

decallenmiş. araç.

Decal aşaması bittikten sonra modeli yine 1 gün kadar bekletiyoruz. Micro sol denen madde tam kurumadan verniklenince decaller beyazlıyor, aman dikkat. Sonrasında decalleri koruma altına almak için, üzerine tekrar parlak vernik uygulamak. Ancaj burda da şuna dikkat etmek lazım. Decal üzerine erniği çok ince katlar halinde 2-3 katta atmak gerek, zira birden kalın kat verniği vurunca, vernik decali bozuyor, kabartıyor, bazen beyazlatıyor. Yine sabır ve güzel bekleme güzel sonuçlara gebe oluyor.

2. kat vernik.
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
USS Enterprise
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 730
Alıntı USS Enterprise Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 03:15
Arabanin sari lacivert olmasi disinda bir problem yok sanirim
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 03:17
Kaporta da bundan sonra güzel sonuçlar elde etmek için, polishing compound ile cila yapmak gerekiyor. Ancak ben bu aracı yaparken böyle bir maddeden haberim olmadığı için, araç bittikten sonra cila uyguladım.
Cila konusunda abilerimizin yorum yapması daha uygun olur.

Kaportada geriye camı yapıştımak kalmıştı. Bu işi yapren de çok dikkatli olmak gerek, zira , çok başarılı olmuş bir camda uhu lekesi, veya parmak izi, bütün modeli kötü gösterebiliyor. Ben bu aşamada tamiya yeşil kafayı baya sürerek yapıştırmıştım. Ancak japon kullananlar da var sanırım. Ancak japon yapıştırıcısının dumanı şeffaf parçalarda iz bıraktığından, kötü sonuçlar elde edilebilinir. Bu sebeple cam nazıl yapıştırılır, ustalarımızdan dinlemek daha doğru olacaktır.

Kaporta bittikten sonra, kokpite geçtim. Kokpitte yapım klavuzunu takip edip, biraz da ince fırçayla detay boyaması yapmaktan başka pek bir numara yok. Tabi özenli toplanmış bir kokpit daha hoş gözüküyor.

kimileri bu kokpitlere kemer gibi ek aksesuarlar ekliyorlar. Ancak ben modeli sürücülerle beraber yapacağımdan, ekstra detaya girmedim.

Ardından sürücüleri topladım. Onları da nasıl boyadığımı anlatmıyayım. Figür nasıl boyanı öğrenmek için figür ustası abiilerimize danışmak daha doğru olacaktır.




Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 03:26
son aşamada, kaportadaki son parçaları yerleştirdim:
antenler, farlar, hava girişinin altında radyatör, ön trafta ızgara görünümü verecek olan "mesh".
   Bu aşamada söyliyebileceğim, hava radyatörün gerçekçi görünmesi için, bir yağlıboya yıkama yapmak faydalı oluyor. Yağlı boya yıkama için bkz: tank.ı abiler, tayyareci abiler,vs...

En son olarak da aletin auxillary lamps denen, gece lambalarını monte ettim. Sonuç böyle birşey oldu.

Şimdi ara sıra dönüp bakıyorum da , ben bu kadar cillop arabayı, polishing compund olmadan nasıl yapmışım diye, hala çözemedim . sanırım en büyük açıklama, kalınca atılmış, ts serisi parlak vernik olsa gerek.
Umarım sivil otocu arkadaşlara faydalı olacaktır. Bu benim ilk modelimi nasıl yaptığımdır. Elbet yanlış ugulamalar olmuştur. Ustaların affına sığınıyoruz. Aklınıza takılan soruları sorun, cevap yıldırım hızıyla gelir.

Tekerlekler düyasına hoşgeldiniz (Ben bu lafı bir yerden hatırlıyorum ama nerden )




Düzenleyen cerginbas
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
cemmms
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 30/08/2005
Konum: Rize
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 42
Alıntı cemmms Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 04:58
Orjinalini yazan: USS Enterprise

Arabanin sari lacivert olmasi disinda bir problem yok sanirim
Sarı lacivert açmışbe üstad... Birbirine böyle yakışan başka iki renk yok bence... Bu arada üstad çok saol anlattık lanının benim gibi bi çaylağa baya bi faydası olcak... iyi çalışmalar...
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 05:01
Bu arada cemms bey kardeşim yanlış anlaşma olmuş, bende üstad değil, çaylak sayılırım. Bu forumda ne ustalar var tanışırsın zamanla.
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
cemmms
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 30/08/2005
Konum: Rize
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 42
Alıntı cemmms Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 05:04
ya benim hitab tarzım üstad dır isim yerine kullanırım yani... ayrıca benden usta olduğuna göre benim üstadım sayılırsın
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 05:09
Uss Enterprise abim,
sarı kırmızı ralli arabası ayarla üzerine, uefa kupası decali yapıştırıp, şampiyonluk turu dioraması yapalım.
Not: süper kupa decali de olur
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
cemmms
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 30/08/2005
Konum: Rize
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 42
Alıntı cemmms Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 05:13
way cimbomluların arasında sıkıştım kaldım ya...
IP
USS Enterprise
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 730
Alıntı USS Enterprise Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 06:36
Heheh,

Ceki tekrar eline saglik diyor, bu calismayi bir makale haline getirip Ares'e iletmeni rica ediyorum

cemmms Bey size de aramiza hosgeldiniz diyerek, benim yuzumden az kalsin fener-gassaray muhabbetine donusebilecek olan bu topigi eski mecraina saliyorum

IP
carlgustav
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 12/01/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1190
Alıntı carlgustav Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 10:03
Ceki bey,

Elinize sağlık. Çok güzel. Devam. Üretim, üretim, üretim.

Cemmms bey;

İlgilendiğiniz, sevdiğiniz konuda başlayınız. Elbet ürettikçe güzelleşir. En keyifli model üretimleri sizin olsun.
A critic, is a legless man who teaches running.
IP
BUROCK
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/08/2005
Konum: Bursa
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 929
Alıntı BUROCK Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 18:03
Ceki gercekten guzel bir makale olmus eline saglik

Model icin eski forumdada tebrik etmistim simdi birkez daha etmek gerek

Yeni WRC'ler bekliyorum
Burak BALKIR
..To Become Old and Wise
You Must First Be Young and Stupid !!
IP
KaanX
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 883
Alıntı KaanX Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 20:14
Hiç üşenenle üşenmeyen bir olur mu?
Ceki kardeşim, katettiğin büyük aşama, yaptığın maketler bir yana sırf şu yazı yüzünden tebriği hakediyorsun
Yeminli modelci
IP
Typhoon
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 374
Alıntı Typhoon Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 31/08/2005 Saat 21:05

FW-23 ne alemde Ceki bey, onu da bekliyoruz yakın zamanda.
IP
CErginbas
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1160
Alıntı CErginbas Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 01/09/2005 Saat 00:29
Sevgili abiler sağolun var olun.
tayfun ağabey o fw-23ü yapayım derken sivil otoculuğa soğumamak adına, bir adet z3 edindim. Artık bu hafta bu ikisine birden giricem bakalım ne olacak.
Üretime evet, polemiğe hayır!!!
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide