![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Tayyareler | |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
<< Önceki Sayfa 3 Sonraki >> |
Yazar | Mesaj |
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
THK-3' e devam! :) Yer yine Ankara/Ergazi...Aslında bu tip fotolarda photoshop ile bir kaç düzeltme (özellikler kenarlarını) yapıyordum. Ama bu sahneye dokunamadım...:)
![]() THK-3'ler Ergazi'de...Pek net sayılmaz.:( ![]() |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
KucukEniste
Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 31/08/2005 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 2741 |
![]() ![]() ![]() |
Orjinalini yazan: Q-flyers
Resimler ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler. Bu tip yazılarınızın ve resimlerin devamını bekliyoruz. 70 yıl önce bile dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyormuşuz. Şimdiye kadar iki kez planör ile uçma şansım oldu.İkiside yurt dışındaydı.Türkiye de sivil kişi ve kuruluşlar planörcülük neden yapamaz anlaşılır gibi değil.Türkiyedeki tüm planörler THK nın malı malesef. Birol 70 sene öncesiyle günümüzün farklı olmasının sebeplerinden biri de 1920-30lardaki havacılıkla günümüzdeki havacılığın farklı olması olabilir. Geçen sene, 2. Dünya Savaşı sırasında savaşan Polonyalı pilotların hayatlarını anlatan bir kitap okumuştum. Örneğin Polonya'da da özellikle 1925'ten sonra devletin de desteğiyle havacılık inanılmaz ön planda, insanlar kadınlı erkekli haftasonları pikniğe gider gibi Aerodome(bunun Türkçesi var mıdır?)'lara gidip uçuş eğitim alıyor, uçuş yapıyorlar. Hatta savaş başlayıp işler kızıştığında Polonya Hava Kuvvetlerine sivillerden pek çok gönüllü pilot katılıyor, Alman işgalinden sonra da askerleri geçtim, kaçan sivillerin uçmayı bilenleri bile önce Fransa, sonra İngiltere'ye giderek savaş pilotu olarak çarpışmalara katılıyor. Kısaca sanırım o zamanlardaki havacılık ruhu ile şimdiki havacılık ruhu da daha farklı. Tabii bu demek değildir ki şimdi yan gelip yatılsın imkanlarla hiçbir şey yapılmasın veya dünya standardı yakalanmasın. Ama sanki o eski heyecan ve insanların çoğunluğunun işe dahil olması eksik. Yani o planörü sırtladıkları fotoğraftaki gibi kadınlı erkekli bir kalabalığın o heyecanla bir şeyler yapması artık zor gibi geliyor bana. |
|
"Ye?il Vadi bizim."
"Hayyr bizim". "Öaaaaööa" "Tutmayyn küçük eni?teyi!" |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Selam,
Captainairbus hocam'a teşekkürler; Ergazi'ye takılıp kaldım, inönü'müzü unuttuk... Hocam bu foto 1964'de çekilmiş...Çift kumanda sistemine geçiş yılları...(Yani THK-4'ler, THK-3 ler vs. artık servis dışı kalmışlar. Onların yerine Mucha, Bocian, czapla planörler gelmiş.) Bu resimdeki yer, tanıdık geldi mi hocam?:)) ![]() Düzenleyen elbe1 |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Arkadaşlar, "Uçan Kanat Araştırma Planörü" diye bir şey duydunuz mu peki?
Araştırmam sırasında bende "HA?" olmuştum...:)) Ama biraz ilerleyince; bakın neler çıktı... İşte bilgiler... "...THK-13 “Uçan Kanat Araştırma Planörü” geleceğin jetli veya motorlu bir uçan kanadın ilk modeli olarak THK tarafından araştırma amacı ile ele alındı ve 1948 yılında tamamı ahşap olarak imal edildi. 1948’de Türkiye’de aerodinamik deneyler için rüzgar tüneli mevcut olmadığından gereken ölçümlerin yurtdışında yapılması yaklaşık 30.000 TL.’ye mal olacağından, THK-13’ün aerodinamik ölçümlerinde değişik bir yöntem seçildi. Planörün 1/10 ölçekli modeli hazırlanarak, THK-5 uçağının prototipine uygun bir şekilde yerleştirildi. THK-5 uçağı havalandırılarak, THK-13’ün değerleri değişik açılarda havada ölçüldü. 60 Km/h civarında bir sürat ile havalanabilen THK-13 planörü, yarım saat süren ilk uçuşunu 1948’de Kadir KAVUKÇU komutasında yaptı. Bu uçuş neticesinde gerekli tadilat ve ilavelerden sonra planörün ilk tecrübe uçuşu Ağustos 1948’de Cemal UYGUN komutasında yapıldı. Planör, Cemal AYTAÇ tarafından kullanılan bir remork uçağı tarafından çekiliyordu. Ancak remork uçağı irtifa almaya başlarken, planör sağa doğru yatmaya başladı. Müsait bir zamanda remork telini çözen UYGUN mevburi inişe geçti. Planör sağ üzerine düşerek, hasar gördü. Kaza neticesinde yapılan araştırmalarda sağ içine yapıştırılan parçaları sıkmak için kullanılan ve “İşkence” adı verilen bir aletin kanat içinde unutulduğu ve bu aletin de remork çekmesi sırasında sarsıntı ile yerinden çıkarak planörün sağa yatmasına neden olduğu tespit edildi. Sağ kanat tamir edildikten sonra uçuşlara tekrar başlanıldı. Neticede planörün kullanışsız olduğu ispatlanarak, proje iptal edildi. “TC-THK” tescil işaretini taşıyan planör, kokpit altında hidrolik amortisörlü ana tekerleğe ve 15 m açıklıkta dikey dümenlerin altında amortisörsüz iki adet back tekerleklerine sahipti. İniş takımı freni yoktu. Ayrıca uçakta aerodinamik fren ve flap da yoktu. Uçağın yatay dümenleri çift olup, kanatların uç kısmındaydı. Dikey dümenler de iki tane olup, kanatçıkla yatay dümenin arasındaydı. Dikey dümen içe az, dışa çok (100-300) açılmak sureti ile yapılmıştır. Kanatçıklar iç kısımdaydı. Her üç kumanda satında fletner yoktu. Uçuş tecrübelerinde, bilhassa ufak süratlerde, dikey dümenin iyi çalışmadığı tespit edildi. İlk prototipin kanatçık kontrol kuvveti tahminlerden çok fazla çıktığından, tamirden sonra bu değer %50 nispetinde küçültüldü. Ancak tecrübe pilotu tarafından bu değerler bile tatminkar bulunmadığından, biraz daha arttırılması öngörüldü. Bazı Türk kaynaklarınca THK-13 planörü 1949’da Paris Aero Salonu’nda gösterilmiş ve yabancı firmalar tarafından kopya edilecek kadar ilgi görmüştü..." Teknik Özellikleri Görev & nbsp; : Uçan Kanat Araştırma Planörü Mürettebat &n bsp; : 1 Süzülme Oranı & nbsp; : 1/24 Süzülme Hızı &n bsp;: 0,96 m/sec. (70 Km/h’de) Asgari Hız &nb sp;: 48 Km/h Seyahat Hızı &n bsp;: 106 Km/h Boş Ağırlık   ; : 430 Kg. Kalkış Ağırlığı &nbs p; : 520 Kg. Kanat Açıklığı &nbs p; : 20 m. Kanat Alanı & nbsp;: 34,5 m2 Kanat Profili   ; : NACA 0015 (uçta) -0018 (dipte) ? Uzunluk   ; : 5,04 m. Yükseklik &nb sp; : 1,94 m. İmalat Adedi & nbsp;: 1 Adet ve elimdeki tek resim...:( ![]() |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
Ares
Admin Group ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 04/01/2005 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 3654 |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly... |
|
![]() |
|
Ares
Admin Group ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 04/01/2005 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 3654 |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly... |
|
![]() |
|
Cem Doğut
Yeni Üye ![]() Kayıt Tarihi: 26/08/2005 Konum: İstanbul Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 68 |
![]() ![]() ![]() |
merhaba,
ikinizede resimler ve bilgiler için teşekkürler.devamını büyük bir merakla bekliyorum. umarım bu bölümdeki bilgiler tamamlanınca ufuk bunları derleyip makale olarak siteye ekler. iyi günler... not:resimdeki planörün kapalı kanopisi var, bence THK-3 olamaz enazından kapalı kanopili hiç görmemiştim. |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
tozbek
Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 23/08/2005 Konum: Istanbul Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 1151 |
![]() ![]() ![]() |
İnanılmaz bir video.... Resimler, görüntüler ve bilgiler için tekrar tekrar teşekkürler Göksel...
(Bu arada abi mükemmel bir akrobasi yapmış, bu kadar alçaktan hareketler hele ki motorsuz bir alet için mükemmel ötesi bence) Sonuçta ber hala planörcülüğün 365 çalışacak, büyük kent yakınlarındaki kulüplerle gelişeceğine inanıyorum. Hafta sonları bir çok insan motorlu uçuşun saatinin 220 dolarlar seviyesinde olduğu memleketimizde planöre ilgi gösterecektir... İyi modeller ve uçuşlar... Tolga |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Evet Tolga, özellikle o yıllar için daha da önemli...
Ama o akrobasinin aynısını (bu kadar guzel olmasa da) bu yıl Yalova'da da yaptık...(Hani gelir misin, demiştim ya?:))Önümüzdeki yıl kaçırma, derim...Bir ara meydanın önünden geçen yoldaki radara alçalalım dedik ama amca ağaçların arasındaydı:))) Bununla birlikte benim özellikle dikkatimi çeken, bu aletin max.sürati; 420 Km/s..! Uh?N'oluyoruz yaw?:)) Düzenleyen elbe1 |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
tozbek
Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 23/08/2005 Konum: Istanbul Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 1151 |
![]() ![]() ![]() |
Yalova şart oldu, hem de kesinlikle şart :)
|
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
pilotcuk
Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 27/10/2005 Konum: Eskisehir Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 1228 |
![]() ![]() ![]() |
Göksel hocam yapmayın canım çekti vallahi şimdi:D
|
|
I feel the need The Need for Speed...
|
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Çekmez mi? Önümüzdeki yılı iple çekiyorum.:))
|
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
Captainairbus
Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 21/08/2005 Konum: Antarctica Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 701 |
![]() ![]() ![]() |
Göksel oraları hiç unuturmuyuz. Muhteşem fotoğraflar. Daha önceleri okumuştum ama unutmuşuz. Hatırlayınca sevindim mutlu oldum. Hele o delta kanat planörün kanat ucunda Türk bayrağı görünce tüylerim diken diken oldu.
Paylaşım için tüm teşekkürler. Bu arada yaz planlarına beni de katın. |
|
ex copilot.
|
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Gayet tabi hocam; zevkle...
Hatta; modelsitesi forumdaki tüm arkadaşlar, herkez için uygun bir tarih için plan yaparlarsa daha iyi olabilir, diye düşünüyorum... Bildiğiniz gibi Nisan-Ekim ayları arası kamp açık... O halde fotolara devam...:) Bu foto İnönü Eğitim Merkezi, THK-4'ler (Sch-5'ler) emniyete alınmış...Elimdeki bilgiler, uçakların A-145 olduğunu belirtiyor... (Bu konuda emin değilim) ![]() |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
Bu foto belki günümüzde bile kolay kolay kimsenin aklına gelmeyecek bir açıdan çekilmiş...İnönü Eğitim Merkezi'nin güneyindeki tepelerde yelken yapan iki planör; THK-9 Planörleri
![]() Düzenleyen elbe1 |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
elbe1
Yeni Üye ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 19/05/2006 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 |
![]() ![]() ![]() |
THK-9 Planörü
![]() Düzenleyen elbe1 |
|
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..." |
|
![]() |
|
<< Önceki Sayfa 3 Sonraki >> |
![]() ![]() |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |