Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Tayyareler
 Modelsitesi Forumu : Plastik Modeller : Tayyareler
Mesaj icon Konu: Bir zamanlar planorculuk Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
<< Önceki Sayfa   3 Sonraki >>
Yazar Mesaj
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 20:32
THK-3' e devam! :) Yer yine Ankara/Ergazi...Aslında bu tip fotolarda photoshop ile bir kaç düzeltme (özellikler kenarlarını) yapıyordum. Ama bu sahneye dokunamadım...:)




THK-3'ler Ergazi'de...Pek net sayılmaz.:(

elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
KucukEniste
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 31/08/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 2741
Alıntı KucukEniste Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 20:34
Orjinalini yazan: Q-flyers


Resimler ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler.
Bu tip yazılarınızın ve resimlerin devamını bekliyoruz.
70 yıl önce bile dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyormuşuz.
Şimdiye kadar iki kez planör ile uçma şansım oldu.İkiside yurt dışındaydı.Türkiye de sivil kişi ve kuruluşlar planörcülük neden yapamaz anlaşılır gibi değil.Türkiyedeki tüm planörler THK nın malı malesef.

Birol



70 sene öncesiyle günümüzün farklı olmasının sebeplerinden biri de 1920-30lardaki havacılıkla günümüzdeki havacılığın farklı olması olabilir. Geçen sene, 2. Dünya Savaşı sırasında savaşan Polonyalı pilotların hayatlarını anlatan bir kitap okumuştum. Örneğin Polonya'da da özellikle 1925'ten sonra devletin de desteğiyle havacılık inanılmaz ön planda, insanlar kadınlı erkekli haftasonları pikniğe gider gibi Aerodome(bunun Türkçesi var mıdır?)'lara gidip uçuş eğitim alıyor, uçuş yapıyorlar. Hatta savaş başlayıp işler kızıştığında Polonya Hava Kuvvetlerine sivillerden pek çok gönüllü pilot katılıyor, Alman işgalinden sonra da askerleri geçtim, kaçan sivillerin uçmayı bilenleri bile önce Fransa, sonra İngiltere'ye giderek savaş pilotu olarak çarpışmalara katılıyor. Kısaca sanırım o zamanlardaki havacılık ruhu ile şimdiki havacılık ruhu da daha farklı.

Tabii bu demek değildir ki şimdi yan gelip yatılsın imkanlarla hiçbir şey yapılmasın veya dünya standardı yakalanmasın. Ama sanki o eski heyecan ve insanların çoğunluğunun işe dahil olması eksik. Yani o planörü sırtladıkları fotoğraftaki gibi kadınlı erkekli bir kalabalığın o heyecanla bir şeyler yapması artık zor gibi geliyor bana.
"Ye?il Vadi bizim."
"Hayyr bizim".
"Öaaaaööa"
"Tutmayyn küçük eni?teyi!"
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 20:39
Selam,
Captainairbus hocam'a teşekkürler; Ergazi'ye takılıp kaldım, inönü'müzü unuttuk...
Hocam bu foto 1964'de çekilmiş...Çift kumanda sistemine geçiş yılları...(Yani THK-4'ler, THK-3 ler vs. artık servis dışı kalmışlar. Onların yerine Mucha, Bocian, czapla planörler gelmiş.)

Bu resimdeki yer, tanıdık geldi mi hocam?:))



Düzenleyen elbe1
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 20:50
Arkadaşlar, "Uçan Kanat Araştırma Planörü" diye bir şey duydunuz mu peki?
Araştırmam sırasında bende "HA?" olmuştum...:))
Ama biraz ilerleyince; bakın neler çıktı...

İşte bilgiler...

"...THK-13 “Uçan Kanat Araştırma Planörü” geleceğin jetli veya motorlu bir uçan kanadın ilk modeli olarak THK tarafından araştırma amacı ile ele alındı ve 1948 yılında tamamı ahşap olarak imal edildi.
     1948’de Türkiye’de aerodinamik deneyler için rüzgar tüneli mevcut olmadığından gereken ölçümlerin yurtdışında yapılması yaklaşık 30.000 TL.’ye mal olacağından, THK-13’ün aerodinamik ölçümlerinde değişik bir yöntem seçildi. Planörün 1/10 ölçekli modeli hazırlanarak, THK-5 uçağının prototipine uygun bir şekilde yerleştirildi. THK-5 uçağı havalandırılarak, THK-13’ün değerleri değişik açılarda havada ölçüldü.
     60 Km/h civarında bir sürat ile havalanabilen THK-13 planörü, yarım saat süren ilk uçuşunu 1948’de Kadir KAVUKÇU komutasında yaptı. Bu uçuş neticesinde gerekli tadilat ve ilavelerden sonra planörün ilk tecrübe uçuşu Ağustos 1948’de Cemal UYGUN komutasında yapıldı. Planör, Cemal AYTAÇ tarafından kullanılan bir remork uçağı tarafından çekiliyordu. Ancak remork uçağı irtifa almaya başlarken, planör sağa doğru yatmaya başladı. Müsait bir zamanda remork telini çözen UYGUN mevburi inişe geçti. Planör sağ üzerine düşerek, hasar gördü. Kaza neticesinde yapılan araştırmalarda sağ içine yapıştırılan parçaları sıkmak için kullanılan ve “İşkence” adı verilen bir aletin kanat içinde unutulduğu ve bu aletin de remork çekmesi sırasında sarsıntı ile yerinden çıkarak planörün sağa yatmasına neden olduğu tespit edildi. Sağ kanat tamir edildikten sonra uçuşlara tekrar başlanıldı. Neticede planörün kullanışsız olduğu ispatlanarak, proje iptal edildi.
     “TC-THK” tescil işaretini taşıyan planör, kokpit altında hidrolik amortisörlü ana tekerleğe ve 15 m açıklıkta dikey dümenlerin altında amortisörsüz iki adet back tekerleklerine sahipti. İniş takımı freni yoktu. Ayrıca uçakta aerodinamik fren ve flap da yoktu. Uçağın yatay dümenleri çift olup, kanatların uç kısmındaydı. Dikey dümenler de iki tane olup, kanatçıkla yatay dümenin arasındaydı. Dikey dümen içe az, dışa çok (100-300) açılmak sureti ile yapılmıştır. Kanatçıklar iç kısımdaydı. Her üç kumanda satında fletner yoktu.
     Uçuş tecrübelerinde, bilhassa ufak süratlerde, dikey dümenin iyi çalışmadığı tespit edildi. İlk prototipin kanatçık kontrol kuvveti tahminlerden çok fazla çıktığından, tamirden sonra bu değer %50 nispetinde küçültüldü. Ancak tecrübe pilotu tarafından bu değerler bile tatminkar bulunmadığından, biraz daha arttırılması öngörüldü.
     Bazı Türk kaynaklarınca THK-13 planörü 1949’da Paris Aero Salonu’nda gösterilmiş ve yabancı firmalar tarafından kopya edilecek kadar ilgi görmüştü..."

Teknik Özellikleri

Görev         & nbsp;     : Uçan Kanat Araştırma Planörü
Mürettebat        &n bsp; : 1
Süzülme Oranı         & nbsp;   : 1/24
Süzülme Hızı         &n bsp;: 0,96 m/sec. (70 Km/h’de)
Asgari Hız         &nb sp;: 48 Km/h
Seyahat Hızı         &n bsp;: 106 Km/h
Boş Ağırlık          ; : 430 Kg.
Kalkış Ağırlığı        &nbs p;    : 520 Kg.
Kanat Açıklığı        &nbs p;    : 20 m.
Kanat Alanı         & nbsp;: 34,5 m2
Kanat Profili          ; : NACA 0015 (uçta) -0018 (dipte) ?
Uzunluk          ;      : 5,04 m.
Yükseklik        &nb sp; : 1,94 m.
İmalat Adedi         & nbsp;: 1 Adet

ve elimdeki tek resim...:(





elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 21:00
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 21:06
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Cem Doğut
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 26/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 68
Alıntı Cem Doğut Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 21:16
merhaba,
ikinizede resimler ve bilgiler için teşekkürler.devamını büyük bir merakla bekliyorum.
umarım bu bölümdeki bilgiler tamamlanınca ufuk bunları derleyip makale olarak siteye ekler.
iyi günler...

not:resimdeki planörün kapalı kanopisi var, bence THK-3 olamaz enazından kapalı kanopili hiç görmemiştim.
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 21:30
Rica ederim; her zaman!:))
Resimdeki THK-3. Orjinal Habicht'de de kanopi kapalıydı...Aşağıdaki kısa filmde görebilirsiniz...:)



Düzenleyen elbe1
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
tozbek
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 23/08/2005
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1151
Alıntı tozbek Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 22:36
İnanılmaz bir video.... Resimler, görüntüler ve bilgiler için tekrar tekrar teşekkürler Göksel...
(Bu arada abi mükemmel bir akrobasi yapmış, bu kadar alçaktan hareketler hele ki motorsuz bir alet için mükemmel ötesi bence)

Sonuçta ber hala planörcülüğün 365 çalışacak, büyük kent yakınlarındaki kulüplerle gelişeceğine inanıyorum. Hafta sonları bir çok insan motorlu uçuşun saatinin 220 dolarlar seviyesinde olduğu memleketimizde planöre ilgi gösterecektir...

İyi modeller ve uçuşlar...
Tolga
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 04/11/2006 Saat 22:41
Evet Tolga, özellikle o yıllar için daha da önemli...
Ama o akrobasinin aynısını (bu kadar guzel olmasa da) bu yıl Yalova'da da yaptık...(Hani gelir misin, demiştim ya?:))Önümüzdeki yıl kaçırma, derim...Bir ara meydanın önünden geçen yoldaki radara alçalalım dedik ama amca ağaçların arasındaydı:)))

Bununla birlikte benim özellikle dikkatimi çeken, bu aletin max.sürati; 420 Km/s..!
Uh?N'oluyoruz yaw?:))

Düzenleyen elbe1
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
tozbek
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 23/08/2005
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1151
Alıntı tozbek Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 05/11/2006 Saat 00:27
Yalova şart oldu, hem de kesinlikle şart :)
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 05/11/2006 Saat 03:09
Tolga hocam; Yalova'dan kısa bir film...Gün sonu, pist başına alçak çekmiştik...Çok iyi bir çekim değil ama, artık idare et:))




elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
pilotcuk
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 27/10/2005
Konum: Eskisehir
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1228
Alıntı pilotcuk Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 05/11/2006 Saat 08:03
Göksel hocam yapmayın canım çekti vallahi şimdi:D
I feel the need The Need for Speed...
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 05/11/2006 Saat 18:37
Çekmez mi? Önümüzdeki yılı iple çekiyorum.:))
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
Captainairbus
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 21/08/2005
Konum: Antarctica
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 701
Alıntı Captainairbus Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 18:48
Göksel oraları hiç unuturmuyuz. Muhteşem fotoğraflar. Daha önceleri okumuştum ama unutmuşuz. Hatırlayınca sevindim mutlu oldum. Hele o delta kanat planörün kanat ucunda Türk bayrağı görünce tüylerim diken diken oldu.
Paylaşım için tüm teşekkürler. Bu arada yaz planlarına beni de katın.
ex copilot.
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:12
Gayet tabi hocam; zevkle...
Hatta; modelsitesi forumdaki tüm arkadaşlar, herkez için uygun bir tarih için plan yaparlarsa daha iyi olabilir, diye düşünüyorum...
Bildiğiniz gibi Nisan-Ekim ayları arası kamp açık...

O halde fotolara devam...:)

Bu foto İnönü Eğitim Merkezi, THK-4'ler (Sch-5'ler) emniyete alınmış...Elimdeki bilgiler, uçakların A-145 olduğunu belirtiyor... (Bu konuda emin değilim)



elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:17
Bu foto belki günümüzde bile kolay kolay kimsenin aklına gelmeyecek bir açıdan çekilmiş...İnönü Eğitim Merkezi'nin güneyindeki tepelerde yelken yapan iki planör; THK-9 Planörleri



Düzenleyen elbe1
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:25
THK-9 Planörü





Düzenleyen elbe1
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
<< Önceki Sayfa   3 Sonraki >>
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide