Bir zamanlar planorculuk
Nereden Yazdırıldığı: ModelSitesi
Kategori: Plastik Modeller
Forum Adı: Tayyareler
Forum Tanımlaması: Uçabilen hersey hakkinda bilgi alisverisi alani
URL: www.modelsitesi.com/forum2/forum_posts.asp?TID=3328
Tarih: 17/07/2025 Saat 05:49 Program Versiyonu: Web Wiz Forums 8.04 - http://www.webwizforums.com
Konu: Bir zamanlar planorculuk
Mesajı Yazan: elbe1
Konu: Bir zamanlar planorculuk
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 19:36
Selamlar,
"Denizliden ilk tayyare" basligi altinda gonderdigim fotolara, yeni bir baslik acmam gerektigini dusundum...
Iste yeni fotolar; gorus ve onerilerinize sunuyorum...
iyi modeller
Ergazi'deki ilk hangar; ve bir planorumuz ucusta...
Ergazi'deki hangar'dan çıkarılan THK-4 tipiplanörler...
İnönü Eğitim Merkezi; bu foto'nun yılı ile ilgili bilgi bulamadım...Benim tahminim 1936...(inönü eğitim merkezi'nin faaliyete başladığı yıl, THK-4 planörleri)
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Cevaplar:
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 19:53
THK-4 planörleri ile ilgili bilgilerde şöyle;
"...Sovyet lisansı ile US-4 planöründen 1935 de KTF tesislerinde 11 adet üretilmişti. Aynı planör THK-4 ismi altında 1945’de Ankara tesislerinde 40 adet imal edildi. Bu planörün klasik gövdesi yoktur. Kanadı kontrafişli olup, dikdörtgen şeklindedir. Kanat çift lonjeronlu, sabit profili bez kaplamalıdır. Kokpiti sökülebilirdir. Yük toleransı +5G’dir. Kanatçıklar sadedir. Planör tek çerçeveli piyano telleri ile örgülü olup, sabit iniş takımı yada kızak bulunur. Ekonomik, sağlam ve hafif bir yapıya sahip olan THK-4 sadece düz uçuş ve dönüş yapan bir planördür. “Sandov” adı verilen amortisörlerin gerdirilmesi ile hız verilen bu planörler denge, rule, istikamet tutma,, sıçrama ve düz uçuş kaidelerinin öğrencilere kazandırılmasını sağlamıştır. Pilotaj eğitiminde “A” ve “B” sınıfı öğretim planörü olarak görev yaptılar. THK-4 planörleri ile düz uçuş eğitimini tamamlamış öğrencilere otoremork veya uçak remorku ile çift kumandalı Sch-5 (THK-9) planörlerinde uygulamalı dönüşler öğretilirdi. Burada başarı gösteren öğrenciler PS-2 (THK-7) planörlerinde yelken uçuşlarına alınırlar bu uçuşların sonunda planörünü hava akımlarından yararlanarak tam anlamıyla idare edebilecek duruma getirilir ve sonunda “C” Brövesi uçuşuna alınırlardı..."
Teknik Özellikler ise şöyle;
Firma & nbsp; : SSCB
Görev & nbsp; : Temel Eğitim Planörü
Mürettebat &n bsp; : 1
Süzülme Oranı & nbsp; : ?
Süzülme Hızı &n bsp;: 0,7 m/sec
Asgari Hız &nb sp;: 43 Km/h
Seyahat Hızı &n bsp;: 110 Km/h
Boş Ağırlık   ; : 115 Kg.
Kalkış Ağırlığı &nbs p; : 200 Kg.
Kanat Açıklığı &nbs p; : 10,57 m.
Kanat Alanı & nbsp;: 6,00 m2
Uzunluk   ; : 5,58 m.
Yükseklik &nb sp; : 2,24 m.
İmalar Adedi & nbsp;: 40 Adet
Ve son olarak da göve seri no'ları ile ilgili bilgiler;
Çağrı Adı Gövde No
TC-PAH 408 &nb sp;
TC-PAI 409 &nb sp; &nb sp;
TC-PAJ 410 &nb sp; &nb sp;
TC-PAK 412 &nb sp; &nb sp;
TC-PAO 406 &nb sp; &nb sp;
TC-PAP 417 &nb sp; &nb sp;
TC-PAR 425 &nb sp; &nb sp;
TC-PBC 423 &nb sp; &nb sp;
TC-PBD 424 &nb sp;
TC-PBY 416 &nb sp; &nb sp;
TC-PBZ 418 &nb sp; &nb sp;
TC-PCA 419 &nb sp;
TC-PCB 420 &nb sp; &nb sp;
TC-PCC 421 &nb sp; &nb sp;
TC-PCD 422 &nb sp; &nb sp;
TC-PCN 404 &nb sp; &nb sp;
TC-PCR 415 &nb sp; &nb sp;
TC-PCS 414 &nb sp;
iyi modeller
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: seth
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 20:47
Bu tarihlerde bu planörlerle uçan tanıdıklarımla uzun uzun konuşurduk.O zamanlar planörcülük Türkiye'de çok yeni ve çok gerekli bir eğitim aracıydı. Düşünüyorumda ''istikbal göklerdedir'' deyip THK nın açılmasını sağlamasaydı Atatürk; şu an Türk havacılığı ne durumda olurdu acaba.
Paylaştığın bilgiler için teşekkürler Göksel......
------------- Private Glider Pilot
www.izmirmaket.com
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 21:14
merhaba,
resimler ve bilgiler için teşekkürler.
planörcülüğe vede havacılığa Atatürk'ün ileri görüşlülüğüyle büyük bir hız ve başarıyla başladık ama her konuda olduğu gibi atanın ölümünden sonra olduğumuz yerde saydık. elinizde diğer planörlerimizle ilgili bilgiler varsa onlarıda paylaşırsanız sevinirim.özelliklede thk-3 ile ilgili.
saygılarımla iyi günler...
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 21:23
Selam,
Aynı fikirdeyim...Yabancı ülkeler pilotları ile konuşurken pecimizi gördüklerinde adamlar ciddi biçimde şaşırıyorlar; "NE???1935 mi?" :))
Durumu, dilimiz döndüğünce izah etmeye çalışıyoruz...Ama o konuşmanın ortalarında, özellikle de sonlarında; sizin de belirttiğiniz gibi"olduğumuz yerde saydığımızı" konusuna vurgu yapıyorlar...:((
İmkansız değil; sadece biraz çalışmak gerek...
Eğer başladığımız gibi devam etseydik, Almanlara çok ciddi bir rakip olabilirdik..:)
THK-3 (yani meşhur "Habicht") ile ilgili arşive bir göz atacağım...Sanırım birşeyler olacaktı...
iyi modeller
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 21:53
Selamlar,
Cem bey, THK-3 ile ilgili bir şeyler buldum...:)
"...1936 yılında Berlin’de gerçekleştirilen Olimpiyat Oyunları’nın açılış töreni programına çeşitli planör gösterileri de dahil edilmişti. Alman planör üreticisi DFS, Hans JACOBS tarafından geliştirilen yüksek performanslı akrobasi planörü “Habicht” (Hawk-Doğan) üzerindeki çalışmalarını hızlandırdı ve azami hızı 420 Km/saat olan bir planör imal etti. Dünyanın ilk akrobasi planörü olma özelliğini taşıyan bu planörün azami yük kapasitesi (G yükü faktörü) 12 olarak hesaplandı. Trapez şeklinde martı tipi tek lonjoronlu kanada sahip olan planörün imalatında, kontrplak, çam ve ladin ağaç çeşitleri ve bağlantılar için çelik, dural ve hydronalium malzemesi kullanıldı. Muhtemelen aeronlar ve dümenler bez kaplamalıydı. Elevatör payandalı olarak imal edildi.
Sadece çok tecrübeli pilotlar tarafından uçurulan planör, açık bir kokpite sahipti. Habicht’in iniş-kalkışı, kızak üzerinde gerçekleştiriliyordu. Akrobasi uçuşunu seyircilere daha güzel bir şekilde sergileyebilmek için planörün kanadı ve elevatörü değişik renklerle bezenmişti. Alman lisansı ile “THK-3” ismi altında, 6 adet imal edildi..."
Tescil Gövde No
TC-PAL 002
TC-PAM 003
TC-PAU 006
TC-PAV 005
TC-PAY 004
TC-PAZ 001
Teknik Özellikler
Firma & nbsp; : Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug (DFS) – ALMANYA
Görev & nbsp; : Akrobasi Planörü
Mürettebat &n bsp; : 1
Süzülme Oranı & nbsp; : 1/21
Süzülme Hızı &n bsp;: 0,8 m/sec.
Asgari Hız &nb sp;: 60 Km/h
Seyahat Hızı &n bsp;: 250 Km/h
Boş Ağırlık   ; : 250 Kg.
Kalkış Ağırlığı &nbs p; : 350 Kg.
Kanat Açıklığı &nbs p; : 13,60 m.
Kanat Alanı & nbsp;: 15,82 m2
Kanat Profili   ; : Gö 756/676
Uzunluk   ; : 6,58 m.
Yükseklik &nb sp; : 2,24 m.
İmalat Adedi & nbsp;: 6 Adet
THK-3 Planörü
Bu da, geçen yıl bir sunum için photoshop'ta yaptığım bir THK-3 çalışması..:))
iyi modeller.
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 21:59
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 22:48
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 03/11/2006 Saat 23:37
Rica ederim...:)
Bu konuda yapabileceğim başka bir şey olursa,elimden geleni yaparım..
iyi modeller
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Q-flyers
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 00:48
Resimler ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler.
Bu tip yazılarınızın ve resimlerin devamını bekliyoruz.
70 yıl önce bile dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyormuşuz.
Şimdiye kadar iki kez planör ile uçma şansım oldu.İkiside yurt dışındaydı.Türkiye de sivil kişi ve kuruluşlar planörcülük neden yapamaz anlaşılır gibi değil.Türkiyedeki tüm planörler THK nın malı malesef.
Ben aynı zamanda R/C planörler yapıp uçuruyorum.Elimde 10 kadar planörüm var ve fırsat buldukça uçuruyorum.
Birol
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 02:01
Haklısınız; bazen, yanlış zamanda dünyaya geldiğimi düşünürüm...:)
Malum, o yıllarda sadece planörcülükte değil, bir çok alanda dünyayı yakından takip ediyormuşuz...Üstelik, şu sıralar bahane edilen pek çok olumsuz şart, o yıllarda kimsenin umurunda değilmiş! Azmin elinden hiç bir şey kurtulmuyormuş!:))
Klüpleşme ile ilgili çalışmalar (tabi organizasyon, planlama ve sivil havacılığımızın bunu hazmetmesi) başarıya ulaşırsa, planörcülüğün daha rahat ve yaygın bir şekilde yapılacağından eminim...
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 02:29
İşte, o zamanlarki havacılık ruhunu en güzel şekilde özetleyen bir foto... (evet evet, yanlış zamandayım ben:))
Not: Bu resimle ilgili elimde fazla bilgi yok...Sadece, Ankara/Ergazi'de çekilmiş olduğunu biliyorum...
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 02:49
Göksel, devammmmm, devammmm...
Bir çoğu görmediğim fotoğraflar... Bulan, tarayan ellerin dert görmesin.
Site yöneticilerinden bu fotoğrafların ve bilgilerinin ayrı bir yazı haline getirilmesini rica ediyorum...
İyi uçuşlar!
Tolga
"Life is simple, eat, sleep and glide"
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 02:52
Ver gazı, ver gazı... Dur dur gaz olmaz, motor yok ki?:))))))))))))))))))))))))))
Word formatında derlenmiş çalışmalar var...Nerde ve nasıl değerlendirebiliriz? Ben hemen upload edebilirim...
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 06:14
termik versek :)
evet bu bilgilerin muhakkak derlenip bir yerlerde yayınlanması lazım.
üstteki resimdeki planör DFS Kranich'e benziyor,bizde kullanılmış planörlerin bir listesi varmı? hangi yıllarda hangi model kullanılmış ve orjini ne?
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 07:58
Admin, admin duy sesimizi.
İşte bu planörcünün sesiiiii
(ditditditdit... Ventus'un 8 varyo kaldırıcı termikteki uyarı sesi :)
Selamlar,
Tolga
Not: Haaaa bu arada planörü uçuran ellerin de dert görmesin :)
|
Mesajı Yazan: Captainairbus
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 18:24
Şu İnönü fotoğrafına bayıldım yaa. Ne güzel. Yıllardır hiç değişmemiş. Orada geçirdiğim bir kaç senenin yaz aylarını hiç unutamayacağım.
Fotoğrafları paylaştığınız için teşekkürler.
------------- ex copilot.
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 20:17
Hangi yılllar ve nerede kullanılmış..?Hımmm; böyle bir derleme elimde yok; ancak nikolajisen'nin sitesinde, Türk hava araçlarının çağrı kodları ile ilgili bir liste görmüştüm...(Sanırım PDF formatındaydı)
Son resimdeki planör; DFS'nin ürettiği "Habicht" planördür.
Bir el atalim bu konuya; bakalım neler çıkacak?:)
iyi modeller
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 20:32
THK-3' e devam! :) Yer yine Ankara/Ergazi...Aslında bu tip fotolarda photoshop ile bir kaç düzeltme (özellikler kenarlarını) yapıyordum. Ama bu sahneye dokunamadım...:)
THK-3'ler Ergazi'de...Pek net sayılmaz.:(

------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: KucukEniste
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 20:34
Orjinalini yazan: Q-flyers
Resimler ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler.
Bu tip yazılarınızın ve resimlerin devamını bekliyoruz.
70 yıl önce bile dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyormuşuz.
Şimdiye kadar iki kez planör ile uçma şansım oldu.İkiside yurt dışındaydı.Türkiye de sivil kişi ve kuruluşlar planörcülük neden yapamaz anlaşılır gibi değil.Türkiyedeki tüm planörler THK nın malı malesef.
Birol
70 sene öncesiyle günümüzün farklı olmasının sebeplerinden biri de 1920-30lardaki havacılıkla günümüzdeki havacılığın farklı olması olabilir. Geçen sene, 2. Dünya Savaşı sırasında savaşan Polonyalı pilotların hayatlarını anlatan bir kitap okumuştum. Örneğin Polonya'da da özellikle 1925'ten sonra devletin de desteğiyle havacılık inanılmaz ön planda, insanlar kadınlı erkekli haftasonları pikniğe gider gibi Aerodome(bunun Türkçesi var mıdır?)'lara gidip uçuş eğitim alıyor, uçuş yapıyorlar. Hatta savaş başlayıp işler kızıştığında Polonya Hava Kuvvetlerine sivillerden pek çok gönüllü pilot katılıyor, Alman işgalinden sonra da askerleri geçtim, kaçan sivillerin uçmayı bilenleri bile önce Fransa, sonra İngiltere'ye giderek savaş pilotu olarak çarpışmalara katılıyor. Kısaca sanırım o zamanlardaki havacılık ruhu ile şimdiki havacılık ruhu da daha farklı.
Tabii bu demek değildir ki şimdi yan gelip yatılsın imkanlarla hiçbir şey yapılmasın veya dünya standardı yakalanmasın. Ama sanki o eski heyecan ve insanların çoğunluğunun işe dahil olması eksik. Yani o planörü sırtladıkları fotoğraftaki gibi kadınlı erkekli bir kalabalığın o heyecanla bir şeyler yapması artık zor gibi geliyor bana.
------------- "Ye?il Vadi bizim."
"Hayyr bizim".
"Öaaaaööa"
"Tutmayyn küçük eni?teyi!"
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 20:39
Selam,
Captainairbus hocam'a teşekkürler; Ergazi'ye takılıp kaldım, inönü'müzü unuttuk...
Hocam bu foto 1964'de çekilmiş...Çift kumanda sistemine geçiş yılları...(Yani THK-4'ler, THK-3 ler vs. artık servis dışı kalmışlar. Onların yerine Mucha, Bocian, czapla planörler gelmiş.)
Bu resimdeki yer, tanıdık geldi mi hocam?:))

------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 20:50
Arkadaşlar, "Uçan Kanat Araştırma Planörü" diye bir şey duydunuz mu peki?
Araştırmam sırasında bende "HA?" olmuştum...:))
Ama biraz ilerleyince; bakın neler çıktı...
İşte bilgiler...
"...THK-13 “Uçan Kanat Araştırma Planörü” geleceğin jetli veya motorlu bir uçan kanadın ilk modeli olarak THK tarafından araştırma amacı ile ele alındı ve 1948 yılında tamamı ahşap olarak imal edildi.
1948’de Türkiye’de aerodinamik deneyler için rüzgar tüneli mevcut olmadığından gereken ölçümlerin yurtdışında yapılması yaklaşık 30.000 TL.’ye mal olacağından, THK-13’ün aerodinamik ölçümlerinde değişik bir yöntem seçildi. Planörün 1/10 ölçekli modeli hazırlanarak, THK-5 uçağının prototipine uygun bir şekilde yerleştirildi. THK-5 uçağı havalandırılarak, THK-13’ün değerleri değişik açılarda havada ölçüldü.
60 Km/h civarında bir sürat ile havalanabilen THK-13 planörü, yarım saat süren ilk uçuşunu 1948’de Kadir KAVUKÇU komutasında yaptı. Bu uçuş neticesinde gerekli tadilat ve ilavelerden sonra planörün ilk tecrübe uçuşu Ağustos 1948’de Cemal UYGUN komutasında yapıldı. Planör, Cemal AYTAÇ tarafından kullanılan bir remork uçağı tarafından çekiliyordu. Ancak remork uçağı irtifa almaya başlarken, planör sağa doğru yatmaya başladı. Müsait bir zamanda remork telini çözen UYGUN mevburi inişe geçti. Planör sağ üzerine düşerek, hasar gördü. Kaza neticesinde yapılan araştırmalarda sağ içine yapıştırılan parçaları sıkmak için kullanılan ve “İşkence” adı verilen bir aletin kanat içinde unutulduğu ve bu aletin de remork çekmesi sırasında sarsıntı ile yerinden çıkarak planörün sağa yatmasına neden olduğu tespit edildi. Sağ kanat tamir edildikten sonra uçuşlara tekrar başlanıldı. Neticede planörün kullanışsız olduğu ispatlanarak, proje iptal edildi.
“TC-THK” tescil işaretini taşıyan planör, kokpit altında hidrolik amortisörlü ana tekerleğe ve 15 m açıklıkta dikey dümenlerin altında amortisörsüz iki adet back tekerleklerine sahipti. İniş takımı freni yoktu. Ayrıca uçakta aerodinamik fren ve flap da yoktu. Uçağın yatay dümenleri çift olup, kanatların uç kısmındaydı. Dikey dümenler de iki tane olup, kanatçıkla yatay dümenin arasındaydı. Dikey dümen içe az, dışa çok (100-300) açılmak sureti ile yapılmıştır. Kanatçıklar iç kısımdaydı. Her üç kumanda satında fletner yoktu.
Uçuş tecrübelerinde, bilhassa ufak süratlerde, dikey dümenin iyi çalışmadığı tespit edildi. İlk prototipin kanatçık kontrol kuvveti tahminlerden çok fazla çıktığından, tamirden sonra bu değer %50 nispetinde küçültüldü. Ancak tecrübe pilotu tarafından bu değerler bile tatminkar bulunmadığından, biraz daha arttırılması öngörüldü.
Bazı Türk kaynaklarınca THK-13 planörü 1949’da Paris Aero Salonu’nda gösterilmiş ve yabancı firmalar tarafından kopya edilecek kadar ilgi görmüştü..."
Teknik Özellikleri
Görev & nbsp; : Uçan Kanat Araştırma Planörü
Mürettebat &n bsp; : 1
Süzülme Oranı & nbsp; : 1/24
Süzülme Hızı &n bsp;: 0,96 m/sec. (70 Km/h’de)
Asgari Hız &nb sp;: 48 Km/h
Seyahat Hızı &n bsp;: 106 Km/h
Boş Ağırlık   ; : 430 Kg.
Kalkış Ağırlığı &nbs p; : 520 Kg.
Kanat Açıklığı &nbs p; : 20 m.
Kanat Alanı & nbsp;: 34,5 m2
Kanat Profili   ; : NACA 0015 (uçta) -0018 (dipte) ?
Uzunluk   ; : 5,04 m.
Yükseklik &nb sp; : 1,94 m.
İmalat Adedi & nbsp;: 1 Adet
ve elimdeki tek resim...:(
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Ares
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 21:00

------------- Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
|
Mesajı Yazan: Ares
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 21:06

------------- Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 21:16
merhaba,
ikinizede resimler ve bilgiler için teşekkürler.devamını büyük bir merakla bekliyorum.
umarım bu bölümdeki bilgiler tamamlanınca ufuk bunları derleyip makale olarak siteye ekler.
iyi günler...
not:resimdeki planörün kapalı kanopisi var, bence THK-3 olamaz enazından kapalı kanopili hiç görmemiştim.
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 21:30
Rica ederim; her zaman!:))
Resimdeki THK-3. Orjinal Habicht'de de kanopi kapalıydı...Aşağıdaki kısa filmde görebilirsiniz...:)
http://s122.photobucket.com/albums/o240/elbe1/?action=view¤t=Habicht.flv">
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 22:36
İnanılmaz bir video.... Resimler, görüntüler ve bilgiler için tekrar tekrar teşekkürler Göksel...
(Bu arada abi mükemmel bir akrobasi yapmış, bu kadar alçaktan hareketler hele ki motorsuz bir alet için mükemmel ötesi bence)
Sonuçta ber hala planörcülüğün 365 çalışacak, büyük kent yakınlarındaki kulüplerle gelişeceğine inanıyorum. Hafta sonları bir çok insan motorlu uçuşun saatinin 220 dolarlar seviyesinde olduğu memleketimizde planöre ilgi gösterecektir...
İyi modeller ve uçuşlar...
Tolga
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 04/11/2006 Saat 22:41
Evet Tolga, özellikle o yıllar için daha da önemli...
Ama o akrobasinin aynısını (bu kadar guzel olmasa da) bu yıl Yalova'da da yaptık...(Hani gelir misin, demiştim ya?:))Önümüzdeki yıl kaçırma, derim...Bir ara meydanın önünden geçen yoldaki radara alçalalım dedik ama amca ağaçların arasındaydı:)))
Bununla birlikte benim özellikle dikkatimi çeken, bu aletin max.sürati; 420 Km/s..!
Uh?N'oluyoruz yaw?:))
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 05/11/2006 Saat 00:27
Yalova şart oldu, hem de kesinlikle şart :)
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 05/11/2006 Saat 03:09
Tolga hocam; Yalova'dan kısa bir film...Gün sonu, pist başına alçak çekmiştik...Çok iyi bir çekim değil ama, artık idare et:))
http://s122.photobucket.com/albums/o240/elbe1/?action=view¤t=zortos_1.flv">
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: pilotcuk
Mesaj Tarihi: 05/11/2006 Saat 08:03
Göksel hocam yapmayın canım çekti vallahi şimdi:D
------------- I feel the need The Need for Speed...
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 05/11/2006 Saat 18:37
Çekmez mi? Önümüzdeki yılı iple çekiyorum.:))
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Captainairbus
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 18:48
Göksel oraları hiç unuturmuyuz. Muhteşem fotoğraflar. Daha önceleri okumuştum ama unutmuşuz. Hatırlayınca sevindim mutlu oldum. Hele o delta kanat planörün kanat ucunda Türk bayrağı görünce tüylerim diken diken oldu.
Paylaşım için tüm teşekkürler. Bu arada yaz planlarına beni de katın.
------------- ex copilot.
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:12
Gayet tabi hocam; zevkle...
Hatta; modelsitesi forumdaki tüm arkadaşlar, herkez için uygun bir tarih için plan yaparlarsa daha iyi olabilir, diye düşünüyorum...
Bildiğiniz gibi Nisan-Ekim ayları arası kamp açık...
O halde fotolara devam...:)
Bu foto İnönü Eğitim Merkezi, THK-4'ler (Sch-5'ler) emniyete alınmış...Elimdeki bilgiler, uçakların A-145 olduğunu belirtiyor... (Bu konuda emin değilim)
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:17
Bu foto belki günümüzde bile kolay kolay kimsenin aklına gelmeyecek bir açıdan çekilmiş...İnönü Eğitim Merkezi'nin güneyindeki tepelerde yelken yapan iki planör; THK-9 Planörleri

------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:25
THK-9 Planörü
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:30
THK-9 planörü; C Tepesi üzerinde kalkış hazırlığında...

------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:41
merhaba,
yine çok güzel resimler. bunlar gibi hiç görmediğimiz resimlerin devamını sabırsızlıkla bekliyorum.
arşivinizi paylaştığınız için çok teşekkürler.
iyi günler...
|
Mesajı Yazan: Cem Doğut
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:52
merhaba,
bunlar lisans altında kayseride üretilmiş Gotha-145A'lar.
birde internette dolanırken bu siteyi buldum planörlerimizin listesi var.
http://www.tuncay-deniz.com/ENGLISH/THK/thk.html - THK planörleri
iyi günler...
|
Mesajı Yazan: Q-flyers
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 19:52
Bir şey sormak istiyorum.Planörler C tepesine nasıl çıkarılıyorlardı?Kamyonlamı?Montajı orada mı yapılıyordu?
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 21:06
Selam,
O yillarda ucmus hocalarimiz ve onlarin ogrencileri esekler veya katirlarin planorleri cekerek (veya demonte bir sekilde) C tepesine uzerine cikarildigni soylerlerdi...Bununla birlikte, C tepesinin guneyinde (su anda agil olarak kullanilan) bir bina bulunmaktaydi. Bu bina, planorlerin muhafazasi icin bir hangar vazifesi goruyordu...Maalesef elimde bu konu ile ilgili o zamana ait hic resim yok.:(
Ancak gunumuze ait bir resim ile o zamanki hangarin ve oraya nasil ulasilabilecegi ile ilgili bir fikir verebilecek bir resim var...(Biraz yüksekten çekildi, çok net olmayabilir.)
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 21:08
Evet, Gotha145A...şimdi oldu, teşekkürler!
Bu konunun açılması benim açımdan da çok iyi oldu; eksiklerimi net bir şekilde görebiliyorum...:)
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 06/11/2006 Saat 22:00
Peki planörler o tepeden nasıl havalanıyorlardı?
Aşağıdaki kısa filmde olduğu gibiydi; bu sisteme "Sandov" (Sapan) adı veriliyordu. Uçak ile çekiş yaygınlaşana dek, bu sistem kullanıldı...
http://s122.photobucket.com/albums/o240/elbe1/?action=view¤t=gt.flv">
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Captainairbus
Mesaj Tarihi: 07/11/2006 Saat 00:05
Aklıma gelmişken. Zamanında Ankara'da çağına göre oldukça büyük ve ileri düzeyde bir rüzgar tüneli kurulduğunu duymuştum. Bu bir hurafemidir?
Benden başka duyan var mı?
Akıbeti ne olmuştur?
Hiç kalmış fotoğraf vs varmıdır?
Ne bileyim merak ettim işte.
------------- ex copilot.
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 07/11/2006 Saat 01:01
19 Temmuz 1998 tarihli Hürriyet Gazetesi Kokpit sayfasından...
Rüzgar tüneli tekrar çalışacak
Tam 48 yıl önce yapılan ancak kullanılmayan Ankara Rüzgar Tüneli (ART) tekrar çalışır duruma getiriliyor. TÜBİTAK Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü'ne bağlı olan tesis Avrupa'nın en büyük rüzgar tünellerinden biri.
Rüzgar tünelleri teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin havacılık sanayiinin vaz geçilmez test araçlarından biri. Rüzgar tüneli içinde pervaneler yardımıyla oluşturulan havayla aerodinamik etkenlerin test edildiği özel merkez. Uçağın ölçekli modelleri imalat öncesi rüzgar tünellerinde deneniyor. Gövde ve kanatları çevresinde oluşan hava kütleleri ölçülerek aerodinamik yapısıyla ilgili sorunlara tasarım sırasında müdahale edilebiliyor. Bu tüneller sadece havacılıkta değil otomotiv, inşaat, şehir planlama gibi bir çok alanda kullanılabiliyor. Hatta Almanya-Hollanda ortak rüzgar tüneli DNW'de kayakçıların yüksek hızda kayarken en düşük hızdaki hava sürüklenmeleri hesaplanıyor.
Ankara Rüzgar Tüneli (ART) 1950 yılında havacılık sanayiinin geliştirilmesi için hizmete sokuldu. Uçak ve motor fabrikasıyla birlikte havacılık üzerine eğitim verecek teknik bir üniversite ve Aerodinamik Araştırma Merkezleri kurulması planlanmıştı. Proje kapsamında Türk Hava Kurumu'na (THK) ait motor ve uçak fabrikası da genişletilecekti. Ama Ankara'daki teknik üniversitenin kurulamayacağı anlaşılınca İstanbul Teknik Üniversitesi'nde 'Uçak Şubesi' açıldı. Tüneli İngilizler yaptı ve inşaat 1950 yılında tamamlandı. Toplam 3 milyon liraya maloldu. THK'nın uçak fabrikası Makina Kimya Endüstrisi'ne devredildi. Tünel ne yazık ki tüm girişimlere rağmen bir türlü çalışır duruma getirilemedi. Yemekhane ve depo olarak kullanıldı.
Şu anda ART'nin yeniden yapılanma çalışmaları Üsteğmen Burhan Şahin ve Yüzbaşı Tolga Yıldız tarafından sürdürülüyor. Gerekli finansman kaynağı bulunursa yıllardır kullanılmayan tesis hizmete geçirilecek. Yapılan harcamalar tesisin çalışmasıyla kısa sürede geri dönecek. Almanya-Hollanda ortak rüzgar tüneli DNW'de basit bir test 700-800 bin Alman Markı'na yapılıyor. Başta Boeing olmak üzere bir çok firma da sırada bekliyor. ART tekrar çalıştırılırsa bu tür testler Türkiye'de çok daha ucuza gerçekleştirilecek. ART devreye girince uçak sanayimizin yanı sıra otomotiv sanayiinin de çeşitli testleri yapılabilecek.
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 07/11/2006 Saat 01:02
http://www.sage.tubitak.gov.tr/aerodinamik/art.asp
Bir de; Prof Eres Söylemez'in(ODTÜ) bu konuda bir çalışması vardı. Bir dergide (hangisi olduğunu hatırlayamıyorum) makalesi yayımlanmıştı...
Gugıl'dan denedim ama bulamadım...
------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: elbe1
Mesaj Tarihi: 08/11/2006 Saat 18:13
Selamlar;
Planörcülüğümüzden söz açılınca, motorlu planörlerden bahsetmemek de olmaz...Alttaki resim, 1975 yılına ait; Türkkuşu'nda çekilmiş...(Etimesgut/Ankara)
Bu bir motorlu planör; RF-5B...Önünde duran hocamız da, M.ATAYLAR...(Bir çok rekor uçuşu var; ayrıca okulumunuzun eski müdürlerinden)
RF-5B, aslen Fransız ama şahsen Alman yapımı bir motorlu planördür. (Bu çok uzun bir hikaye)
Gövdesi ahşaptır... Kullanım amacı, S/S ve eğitimdir...Bu planörden envanterde 2 tane var...(TC-PDL (50052) ve TC-PDK (50049))
TC-PDK 1974'de, TC-PDL ise 1975 yılında Türkkuşu envanterine girmişler...
TC-PDK, şu an uçamıyor:(Motor parça bekliyor.)
TC-PDL ise faal...

------------- elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
|
Mesajı Yazan: Viperman
Mesaj Tarihi: 09/11/2006 Saat 04:08
Orjinalini yazan: Captainairbus
Aklıma gelmişken. Zamanında Ankara'da çağına göre oldukça büyük ve ileri düzeyde bir rüzgar tüneli kurulduğunu duymuştum. Bu bir hurafemidir?
Benden başka duyan var mı?
Akıbeti ne olmuştur?
Hiç kalmış fotoğraf vs varmıdır?
Ne bileyim merak ettim işte.
Tabiki hurafe değil:) Tolga bey'in yazdığı haberde oldugu gibi 1998 (veya 1999) yılından bu yana tunel faaliyette, hatta oldukça yogun bir sekilde calısyor. Nasıl kimselerde yokken uçak fabrikamız varsa zamanında ruzgar tunelimiz de kurulmuş.bu konu tartısmaya cok acık hiç girmeyelim cıkamayız, artık ileriye bakalım degil mi:)
|
Mesajı Yazan: Captainairbus
Mesaj Tarihi: 10/11/2006 Saat 18:31
Benim bahsettiğim 1930 lu veya 40lı yıllar?
------------- ex copilot.
|
Mesajı Yazan: tozbek
Mesaj Tarihi: 10/11/2006 Saat 19:13
Bendeki bilgiler bazı denemelerin yapıldığı yolunda. Tünelde rüzgar dev elektrik motorlarının oluşturduğu güçle meydana getirilirmiş. Anlatılan 1930'larda tünelin bulunduğu semtte (tam yerini bilmiyorum) voltaj düşer, bazen elektrikler kesilirmiş.
Acı olan tünelin uzun bir süre (1950'lerden 1990'lara kadar) depo olarak kullanılması... :(
İyi modeller,
Tolga
|
Mesajı Yazan: jet x
Mesaj Tarihi: 11/11/2006 Saat 04:27
UçanTürk dergisinin eski sayılarından birinde rüzgar tüneli ile ilgili bir makale vardı yanlış hatırlamıyorsam resimleride eklenmişti makaleye.
|
Mesajı Yazan: Viperman
Mesaj Tarihi: 12/11/2006 Saat 04:53
Orjinalini yazan: Captainairbus
Benim bahsettiğim 1930 lu veya 40lı yıllar?
ART 1945-1950 yılları arasında tamamlanmış. Başka bir calısma olmussa onu bilmiyorum.
|
|