Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Tayyareler
 Modelsitesi Forumu : Plastik Modeller : Tayyareler
Mesaj icon Konu: Bir zamanlar planorculuk Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
<< Önceki Sayfa   3
Yazar Mesaj
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:30
THK-9 planörü; C Tepesi üzerinde kalkış hazırlığında...

elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
Cem Doğut
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 26/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 68
Alıntı Cem Doğut Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:41
merhaba,
yine çok güzel resimler. bunlar gibi hiç görmediğimiz resimlerin devamını sabırsızlıkla bekliyorum.
arşivinizi paylaştığınız için çok teşekkürler.
iyi günler...
IP
Cem Doğut
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 26/08/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 68
Alıntı Cem Doğut Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:52
merhaba,

bunlar lisans altında kayseride üretilmiş Gotha-145A'lar.
birde internette dolanırken bu siteyi buldum planörlerimizin listesi var.
THK planörleri
iyi günler...
IP
Q-flyers
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/12/2005
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 44
Alıntı Q-flyers Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 19:52
Bir şey sormak istiyorum.Planörler C tepesine nasıl çıkarılıyorlardı?Kamyonlamı?Montajı orada mı yapılıyordu?
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 21:06
Selam,

O yillarda ucmus hocalarimiz ve onlarin ogrencileri esekler veya katirlarin planorleri cekerek (veya demonte bir sekilde) C tepesine uzerine cikarildigni soylerlerdi...Bununla birlikte, C tepesinin guneyinde (su anda agil olarak kullanilan) bir bina bulunmaktaydi. Bu bina, planorlerin muhafazasi icin bir hangar vazifesi goruyordu...Maalesef elimde bu konu ile ilgili o zamana ait hic resim yok.:(

Ancak gunumuze ait bir resim ile o zamanki hangarin ve oraya nasil ulasilabilecegi ile ilgili bir fikir verebilecek bir resim var...(Biraz yüksekten çekildi, çok net olmayabilir.)







elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 21:08
Evet, Gotha145A...şimdi oldu, teşekkürler!
Bu konunun açılması benim açımdan da çok iyi oldu; eksiklerimi net bir şekilde görebiliyorum...:)
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 06/11/2006 Saat 22:00
Peki planörler o tepeden nasıl havalanıyorlardı?

Aşağıdaki kısa filmde olduğu gibiydi; bu sisteme "Sandov" (Sapan) adı veriliyordu. Uçak ile çekiş yaygınlaşana dek, bu sistem kullanıldı...


elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
Captainairbus
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 21/08/2005
Konum: Antarctica
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 701
Alıntı Captainairbus Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 07/11/2006 Saat 00:05
Aklıma gelmişken. Zamanında Ankara'da çağına göre oldukça büyük ve ileri düzeyde bir rüzgar tüneli kurulduğunu duymuştum. Bu bir hurafemidir?
Benden başka duyan var mı?
Akıbeti ne olmuştur?
Hiç kalmış fotoğraf vs varmıdır?
Ne bileyim merak ettim işte.
ex copilot.
IP
tozbek
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 23/08/2005
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1151
Alıntı tozbek Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 07/11/2006 Saat 01:01
19 Temmuz 1998 tarihli Hürriyet Gazetesi Kokpit sayfasından...

Rüzgar tüneli tekrar çalışacak


Tam 48 yıl önce yapılan ancak kullanılmayan Ankara Rüzgar Tüneli (ART) tekrar çalışır duruma getiriliyor. TÜBİTAK Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü'ne bağlı olan tesis Avrupa'nın en büyük rüzgar tünellerinden biri.


Rüzgar tünelleri teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin havacılık sanayiinin vaz geçilmez test araçlarından biri. Rüzgar tüneli içinde pervaneler yardımıyla oluşturulan havayla aerodinamik etkenlerin test edildiği özel merkez. Uçağın ölçekli modelleri imalat öncesi rüzgar tünellerinde deneniyor. Gövde ve kanatları çevresinde oluşan hava kütleleri ölçülerek aerodinamik yapısıyla ilgili sorunlara tasarım sırasında müdahale edilebiliyor. Bu tüneller sadece havacılıkta değil otomotiv, inşaat, şehir planlama gibi bir çok alanda kullanılabiliyor. Hatta Almanya-Hollanda ortak rüzgar tüneli DNW'de kayakçıların yüksek hızda kayarken en düşük hızdaki hava sürüklenmeleri hesaplanıyor.


Ankara Rüzgar Tüneli (ART) 1950 yılında havacılık sanayiinin geliştirilmesi için hizmete sokuldu. Uçak ve motor fabrikasıyla birlikte havacılık üzerine eğitim verecek teknik bir üniversite ve Aerodinamik Araştırma Merkezleri kurulması planlanmıştı. Proje kapsamında Türk Hava Kurumu'na (THK) ait motor ve uçak fabrikası da genişletilecekti. Ama Ankara'daki teknik üniversitenin kurulamayacağı anlaşılınca İstanbul Teknik Üniversitesi'nde 'Uçak Şubesi' açıldı. Tüneli İngilizler yaptı ve inşaat 1950 yılında tamamlandı. Toplam 3 milyon liraya maloldu. THK'nın uçak fabrikası Makina Kimya Endüstrisi'ne devredildi. Tünel ne yazık ki tüm girişimlere rağmen bir türlü çalışır duruma getirilemedi. Yemekhane ve depo olarak kullanıldı.


Şu anda ART'nin yeniden yapılanma çalışmaları Üsteğmen Burhan Şahin ve Yüzbaşı Tolga Yıldız tarafından sürdürülüyor. Gerekli finansman kaynağı bulunursa yıllardır kullanılmayan tesis hizmete geçirilecek. Yapılan harcamalar tesisin çalışmasıyla kısa sürede geri dönecek. Almanya-Hollanda ortak rüzgar tüneli DNW'de basit bir test 700-800 bin Alman Markı'na yapılıyor. Başta Boeing olmak üzere bir çok firma da sırada bekliyor. ART tekrar çalıştırılırsa bu tür testler Türkiye'de çok daha ucuza gerçekleştirilecek. ART devreye girince uçak sanayimizin yanı sıra otomotiv sanayiinin de çeşitli testleri yapılabilecek.

IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 07/11/2006 Saat 01:02
http://www.sage.tubitak.gov.tr/aerodinamik/art.asp

Bir de; Prof Eres Söylemez'in(ODTÜ) bu konuda bir çalışması vardı. Bir dergide (hangisi olduğunu hatırlayamıyorum) makalesi yayımlanmıştı...
Gugıl'dan denedim ama bulamadım...
elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
elbe1
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 19/05/2006
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 149
Alıntı elbe1 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 08/11/2006 Saat 18:13
Selamlar;

Planörcülüğümüzden söz açılınca, motorlu planörlerden bahsetmemek de olmaz...Alttaki resim, 1975 yılına ait; Türkkuşu'nda çekilmiş...(Etimesgut/Ankara)
Bu bir motorlu planör; RF-5B...Önünde duran hocamız da, M.ATAYLAR...(Bir çok rekor uçuşu var; ayrıca okulumunuzun eski müdürlerinden)

RF-5B, aslen Fransız ama şahsen Alman yapımı bir motorlu planördür. (Bu çok uzun bir hikaye)
Gövdesi ahşaptır... Kullanım amacı, S/S ve eğitimdir...Bu planörden envanterde 2 tane var...(TC-PDL (50052) ve TC-PDK (50049))
TC-PDK 1974'de, TC-PDL ise 1975 yılında Türkkuşu envanterine girmişler...
TC-PDK, şu an uçamıyor:(Motor parça bekliyor.)
TC-PDL ise faal...







elbe 1
"Sarı 14, ordaydı..."
IP
Viperman
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 25/05/2006
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 187
Alıntı Viperman Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/11/2006 Saat 04:08
Orjinalini yazan: Captainairbus

Aklıma gelmişken. Zamanında Ankara'da çağına göre oldukça büyük ve ileri düzeyde bir rüzgar tüneli kurulduğunu duymuştum. Bu bir hurafemidir?
Benden başka duyan var mı?
Akıbeti ne olmuştur?
Hiç kalmış fotoğraf vs varmıdır?
Ne bileyim merak ettim işte.


Tabiki hurafe değil:) Tolga bey'in yazdığı haberde oldugu gibi 1998 (veya 1999) yılından bu yana tunel faaliyette, hatta oldukça yogun bir sekilde calısyor. Nasıl kimselerde yokken uçak fabrikamız varsa zamanında ruzgar tunelimiz de kurulmuş.bu konu tartısmaya cok acık hiç girmeyelim cıkamayız, artık ileriye bakalım degil mi:)
IP
Captainairbus
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 21/08/2005
Konum: Antarctica
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 701
Alıntı Captainairbus Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 10/11/2006 Saat 18:31
Benim bahsettiğim 1930 lu veya 40lı yıllar?
ex copilot.
IP
tozbek
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 23/08/2005
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 1151
Alıntı tozbek Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 10/11/2006 Saat 19:13
Bendeki bilgiler bazı denemelerin yapıldığı yolunda. Tünelde rüzgar dev elektrik motorlarının oluşturduğu güçle meydana getirilirmiş. Anlatılan 1930'larda tünelin bulunduğu semtte (tam yerini bilmiyorum) voltaj düşer, bazen elektrikler kesilirmiş.

Acı olan tünelin uzun bir süre (1950'lerden 1990'lara kadar) depo olarak kullanılması... :(

İyi modeller,
Tolga

IP
jet x
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 02/10/2006
Konum: Turkey
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 131
Alıntı jet x Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 11/11/2006 Saat 04:27
UçanTürk dergisinin eski sayılarından birinde rüzgar tüneli ile ilgili bir makale vardı yanlış hatırlamıyorsam resimleride eklenmişti makaleye.
IP
Viperman
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 25/05/2006
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 187
Alıntı Viperman Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 12/11/2006 Saat 04:53
Orjinalini yazan: Captainairbus

Benim bahsettiğim 1930 lu veya 40lı yıllar?


ART 1945-1950 yılları arasında tamamlanmış. Başka bir calısma olmussa onu bilmiyorum.
IP
<< Önceki Sayfa   3
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide