Orjinalini yazan: skytrain
Sevgili Ufuk;
Seyir Hidrografi ve O?inografi Dairesi ne isim verir bilemiyorum,ancak denizaltycylar bu synyfa MONFALCONE diyor
Yanly? isimlendirme silahly kuvvetlerimizde syk kar?yla?ty?ymyz bir kavram. Bilgiyi resmi bir kayna?a göre verdim, askerlerin kendi içlerindeki adlandyrmaya göre de?il. Benzer örnekler çoktur, Yavuz Zyrhlysy gibi, hatta Midilli Zyrhlysy bile mevcuttur isimlendirme olarak olarak.
Orjinalini yazan: skytrain
Ama tabi i?in malumatfuru? teknik kysmyna gireceksek Bernardis ve Cavallini isimlerinin synyf de?il tip ayrymy (tek/çift cidar) synyflamanyn ise a?a?ydaki linkte verilen ?ekilde yapylmasy gerekti?i görülür:
Malumatfuru? teknik kysmyna girecekseniz basty?ynyz linki ba?tan okumanyzy öneririm. Öncelikle bahsetti?iniz gibi iki ayry tip yada synyf ayrymy hele ki çift cidar tek cidar farky de?ildir bu iki isim. Cavallini ismini mühendisinden alan bir firma, Berdardis ise askeri kökenli bir mühendistir. Bu iki ismin birle?iminden olu?ur Cavallini VE Bernardis synyfy. Yapylan tasarym modern denizaltylarda günümüzde kullanylan çift gövde kavramyny baz alyr. Bernardis'in ismine ithafen bu synyfa Bernardis synyfy denir. Bu synyfa ait birçok alt tipte bot mevcuttur. Kysacasy Bernardis tasarymcy, Cavallini uygulayycy, Monfalcone in?a edilen yerdir. Linkteki diyagram bu synyftaki botlaryn tarihsel geli?imini göstermektedir.
Orjinalini yazan: skytrain
Ancak,bu projede yer almayan bir denizaltynyn tipi yerine,halihazyrdaki proje ile ilgili materyal ve bilgilerin payla?ylmasy daha verimli sonuçlar getirir diye dü?ünüyorum.
Kysmen katylmakla beraber bu tip tarihsel bir projede de?erlendirilmesi gereken kapsamyn daha geni? olmasy gerekti?ini dü?ünmekteyim. Bu kapsama geleneksel denizcilik yakla?ymyny da dahil etmek gerekir kanymca. Dumlupynar ismini telaffuz ederken bir takym bilgileri de atlamamak lazym. Bunlaryn en basidi yaygyn denizcilik inany?laryndaki u?ur meselesidir. Sava?ta kaybedilen veya ba?aryly kariyerleri olan gemilerin isimleri genelde daha sonraki gemilerde ya?atylmaktadyr. Bunun yanysyra elim kazalara u?ramy? gemilerin isimlerini yeni bir gemiye vermek çok yaygyn bir davrany? de?ildir. Ylk Dumlupynar'yn ysrarla üstünde durma sebebim bu botun da bir kazaya kary?my? olmasydyr. 37 senesinde Haydarpa?a açyklarynda bir Ytalyan tankeri ile çarpy?my? ve uzun süreli onarym görmü?tür. Konumuz olan Dumlupynar'yn batty?y kaza ise bu botun toplamda be?inci, bahriyemizdeki üçüncü kazasydyr. Blower olarak yüzdü?ü zamanlarda ABD Donanmasy tarafyndan ?anssyz bir bot olarak tanymlanmaktaydy. Üçüncü ve son Dumlupynar ise (USS Caiman) Guppy I-A olup 72'de donanmamyza katylmy?, 76'da Çanakkale'nin Marmara giri?inde, ikinci Dumlupynar'yn batty?y noktadan yalnyzca 29 mil uzakta bir Rus gemisiyle çarpy?yp ciddi hasar almy? ve yedekte Gölcü?e götürülüp tamir edilmi?tir. Bir daha da herhangi bir bota Dumlupynar ismi verilmemi?tir. Preveze synyflaryndan birine bu ismin verilmesi gündeme gelse de bu henüz gerçekle?medi.
Orjinalini yazan: aga77
Naboland gemisiyle çarpy?arak Naraburnu açyklarynda batmy?tyr. Kazanyn sebebi yanly? yol da seyir halinde olan Naboland’dyr.
Kazanyn tek sebebi bu de?ildir. Olay gecesi köprüde bulunan Üste?men Hasan Yumuk Naboland'y görüyor, sanca?yndaki gemiye yol vermek (geçi? üstünlü?ü) ve bo?az ini?inde bulunan imtiyaza istinaden çarpy?ma rotasyndan çykmak için 15 derece sancak rotasy verip hyz kesiyor ve çarpy?ma rotasyndan çykyyor. Bu esnada köprüye gelen Kaptan, Yüzba?y Sabri Çelebio?lu Naboland'yn rotasyny de?i?tirdi?i hükmüne varyp emri geri alyyor ve Dumlupynar tekrar çarpy?ma rotasyna dönüyor. Bu esnada Naboland'yn seyir subaylary botun silyon fenerlerini yanly? de?erlendirip küçük bir tekneyle de?il de bir denizaltyyla kar?y kar?yya olduklaryn farkettiklerinde her?ey için geri dönülmez nokta a?ylmy? oluyor. Yki gemi ful tornistanda olmalaryna ra?men çarpy?yyor. Kazadan sonra süren 5 aylyk mahkemenin sonuncunda Yzb. Çelebio?lu beraat ediyor, Oskar Lorentzon 6 ay müddetle a?yr hapis ve 250 Lira para cezasyna çarptyrylyyor. 54 senesinde davanyn iki tarafy da temyize gidiyor, sonucunda Lorentzon'un cezasy kesinle?iyor, Yzb. Çelebio?lu ise "tedbirsizlik, dikkatsizlik, nizam, emir ve kaidelere riayetsizli?i" nedeniyle TCK'nyn 383. maddesinin son fykrasy gere?ince bir sene sekiz ay müddetle a?yr hapis ve 800 Lira a?yr para cezasyna çarptyrylyyor. 30 Ocak 1956'da tekrar temyize giden taraflaryn itirazlary reddediliyor ve Mayys 56'da Bnb. Çelebio?lu ordudan tard ediliyor.
Bu tip hassas bir konuda i? modeli yapmaktan ziyade tarihsel gerçekleri do?ru yansytmaktan geçmektedir. Bu nedenle bu projeye giri?tiyseniz ba?langyç olarak Do?an Kitap'tan çykan Bülent Çaply'nyn 2007 seneli kitaby Yki Gemi, Yki Kaptan, Dumlupynar isimli kitabyny okumanyzy salyk veririm.
Modele dönersek, BWN'nin Balao kiti üstünde yalnyz ?norkel bulunan Gato synyfydyr. Yelkenin Dumlupynar'la alakasy bulunmamaktadyr. Dumlupynar'yn yelkeni Electric Boat adymly 1. tip yelkene benzese de fairingi yary ebatlarda ve ?eklen de?i?iktir. Gerekli çizimleri bir yerlerde gördü?ümü hatyrlyyorum ve aranmaktayym bulunca 1/350'de syfyrdan yapabilmeniz için burdan payla?aca?ym.
Kolay gelsin
------------- Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
|