Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Kasırga 3

Nereden Yazdırıldığı: ModelSitesi
Kategori: Uzaktan Kumandalı Modeller
Forum Adı: Uçaklar
Forum Tanımlaması: İlla kumandalı olacak diye bir dayatma yok, uçsun yeter
URL: www.modelsitesi.com/forum2/forum_posts.asp?TID=585
Tarih: 22/05/2024 Saat 04:37
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 8.04 - http://www.webwizforums.com


Konu: Kasırga 3
Mesajı Yazan: carlgustav
Konu: Kasırga 3
Mesaj Tarihi: 02/11/2005 Saat 10:13
Tayyareci Efendiler;

Malum 13 Kasım'da, Pemuk'un, gelenekselleşen kapalı mekan model uçak yarışması var. Bu sebeple hazırlıklarımızı yavaş yavaş tamamlayalım. Ben bir adet "Boxy Bipe" denilen profilsiz çift kanatlı bir tasarımı tekrar ürettim. Geçen seneki "Florya" (ilk süzülme testinde tüm çıtalar birbirinden ayrılmıştı. yarış alanın eğlence konusu olmuş, "güldürürken düşündüren" bir tablo çizmiştim) ve "Kasırga 1" (rekoru 8 saniye havada kalmaktı, o gün aynı kategoride 1.olan şahıs 3 dakika uçtu) model uçak felaketlerinden sonra bu sefer üretime epey dikkat edip, "Boxy Bipe"ın Ultra Light versiyonunu ettim:



Aralardaki bilimum çıta, çomak çombalak iptal edildi. Bulabildiğim en ince Balsa çıbıklarla ürettim. Süzülme testleri epey iyi çıktı. Yalnız pervaneyi yapacak köpük bardağı tedarik edemedim. Bir soru işareti de şaft yatağının balansında var amma görecez elbet yakında ak koyunu kara koyunu.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.



Cevaplar:
Mesajı Yazan: carlgustav
Mesaj Tarihi: 02/11/2005 Saat 11:37
Köpük tabaktan yaptığım pervaneler hiç iyi sonuç vermedi.



Aynı şaft ve lastikle, 1/48 Apache rotorundan ettiğim pervane (en soldaki)ile 200 tur kurumda 10 saniyeye yakın uçurdu. Fakat pervane o kadar ağır ki bütün dengesi değişti aletin. Normalde yavaş uçmak üzere yapılmış bir tasarım gösteri uçağı gibi hızlı hareket eder oldu. Gerçi bu hızlılık alete belli bir kararlılık da getirdi ya neyse. Bu sene ki hedefim 30 saniye olduğu için pervane olayını çözmem şart.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.


Mesajı Yazan: modeldelisi
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 09:39
sevgili Barkın kardeşim, şimdiki türkiye rekoru 3 dakka 20 saniye oldu haberin ola. Bir sonraki yarışmada çomak modelin tavana takılmayanından yapacam ve 10 dakka uçacak. sanada yaparız bitane.

    


Mesajı Yazan: carlgustav
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 10:17
Aabi hoş geldin.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.


Mesajı Yazan: modeldelisi
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 20:51
Hoşbulduk, ben statik model hiç yapmadım ama sayenizde onada başlaycaz inşallah. Şimdilik forumun bu sokağında takılayım. Benim dilimden sadece buradakiler anlar dimi?

Ben sana lastikli öğreteyim sen de bana statik öğret olur mu?


Mesajı Yazan: KaanX
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 21:00
Barkın, bu cihaz kanatlardaki şekil (aerofoil mi deniyordu) olmadan nasıl uçuyor? Dümdüz kanatla?

-------------
Yeminli modelci


Mesajı Yazan: Clumsy
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 21:49
İlk önce çıtalardan başlamak gerekebilir, nacizane...
Çıtaların ön taraflarını yuvarlatmak yardımcı olacaktır yoksa sürüklemeyi arttırırlar.
Kanatlar arasında bulunanları mümkün mertebe yuvarlak yap (ancak olup da golf topunun yuvarlakları gibi bir satıhları olursa ne âlâ, böylece hava yüzeye yapışıp sürüklemesi azalır.)
Hız aynı zamanda sürükleme getirir dolayısıyla konu sadece hızlanmak olmamalı, aynı zamanda sürüklemeyi azaltıp taşıma kuvveti üzerindeki etkisi azaltılmalı.
Kanatlara yarım yağmur damlası şekli vermeden modeli yapmak ne kadar sağlıklı olur aslında çok sorgulamamak lazım; zira, düz bir satıhında kaldırma kuvveti yapacağı ortadadır yeter ki uçuş hattı boyunca karşılaşacağı hava akımına karşın bir açıyla dursun(hücum açısı) yoksa kaldırma yaratmadan sadece sürükleme sebebiyle uçuşlar kısa sürer. Dolayısıyla, kanatların gövdeye bağlandığı yerdeki ön kısmından 3-4 derece(belki daha az ya da fazla, denemek lâzım) yukarı kaldırıp hücum açısı yaratmak taşıma kuvvetine yardımcı olması sebebiyle uçuşun uzun sürmesine de yardımcı olabilir.
Arka irtifa dümenlerini(elevatörler) düz tutma; mümkünse uçağın hep yukarı uçmasını sağlayacak durumda, ön tarafı aşağı bakacak şekilde bir açıyla yerleştirmeye çalış; ancak, unutulmamalıdır ki fazla açıyla yukarı çıktığı zaman hücum açısı aşılınca uçak "stall"a girecek ve perdövites olup yere çakılacaktır yine deneme yanılma yoluyla açıyı bulmak lazım.
Aynı zamanda pervanenin yaratacağı hava akımı da elevatöre yardımcı olacaktır.
Öyle bir açıyla otuttur ki elevatörleri uçak ilk başta hafifçe yukarı gitme temaülü yapıp yukarı çıksın sonra aşağıya doğru süzülüşe başladığında karşılaşacağı hava akımı ve süratle elevatörler ve kanatlardaki taşıma kuvveti yine devreye girsin ve uçak aşağıya süzülerek düşsün.
Bu arada yapabilirsen pervaneleri katlanır durumda yapmaya çalış, çünki çok fazla sürükleme kuvveti yarattıkları için uçak yere çakılır. Sen pervaneyi sarıp da hızla döndükçe merkez kaç kuvvetiyle açılıp çekiş yaratsın amma dönü durunca da katlanıp sürüklemeyi azaltsın
Umarım bir yararı olur.
Saygılarımla,




-------------
-Sorumluuu...
-Yok, yoook kesinlikle sorumlu de?il canym. Olsa olsa ancak sorunlu olur!
-Peki o zaman. Sorunluuu...


Mesajı Yazan: Clumsy
Mesaj Tarihi: 07/12/2005 Saat 21:56
Heyecana gelip konudan fazlasıyla sapmışım galiba, pavdonlav
Ama pervanenin ağırlığından dolayı meydana gelen bozukluğu elevatörler vasıtasıyla altetdebilirsin belki
Saygılarımla,


-------------
-Sorumluuu...
-Yok, yoook kesinlikle sorumlu de?il canym. Olsa olsa ancak sorunlu olur!
-Peki o zaman. Sorunluuu...


Mesajı Yazan: carlgustav
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 07:36
Kaan hocam, fotolardan anlaşılmıyor, aslında aletin üst kanadıyla alt kanadı yandan bakınca paralel değil. Üst kanadın hücum kenarı yukarı firar kenarı aşağı bakıyor. Bunun olayı değişik yane. Arkut çok güzel anlatmış tabii.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.


Mesajı Yazan: USS Enterprise
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 07:44
Surukleme mi surtunme mi?

Discovery'de de paso surukleme diyorlar ve ben de kil oluyorum.. Bos yere mi kil oluyorum yoksa?

Canerim hos geldin kardesim


Mesajı Yazan: KaanX
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 08:46
Drag için sürükleme daha doğru sanki. Yok mu uçak-uzay mühendisi aramızda? İTÜ'lü hocalar pek bir meraklıdır Türkçe karşılık türetmeye. (misal kırmık:chip, kalak:cursor, mik:cpu itü-mik:itü cpu )

-------------
Yeminli modelci


Mesajı Yazan: carlgustav
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 08:57
Bu havacılık tabirlerinde Anglo-Saxon terimlerle, Frenk menşeili olanlar hep bir tuhaf oluyor (misal: Perdövites mi -lang. Fr. Perd De Vitesse, sürat/hız kaybı- yoksa Stall mu?).

Bir de galiba, ülkemizin eski ekol havacıları ve havacılık neşriyatı hep Frenk dilinden alınma terim kullanırken yeni nesillerde Amerikanca'ya daha sık rastlanıyor sanki.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.


Mesajı Yazan: rudder
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 09:23
Muhterem biraderim Carlgustav bey,
bu model zaten çok uçası bir alet değil.Mart ayındaki yarışmaya kadar daha uçuşkan bir şeyler edelim .
Ayrıca,pervane şaftı için kullandığınız tel hala çok kalın görünüyor (fotoğraflar beni yanıltıyor da olabilir).Nafile yere burunu ağırlaştırmayınız,daha ince tel kullanınız.Bir diğer husus ta çomağın arka tarafındaki lastik kancası ; eğer mertek gibi düz değilde kanca şeklinde yapar iseniz daha uzun lastik kullanma imkanınız olur ve dahi modelinizin havada kalış süresi biraz daha uzar.
Hörmetlerinen

-------------
Iyi Modeller
Ahmet


Mesajı Yazan: Clumsy
Mesaj Tarihi: 08/12/2005 Saat 10:16
drag: sürükleme
friction: sürtünme
stall= perdövites(fransızcadan türkçeye alınmış)
lift: taşıma kuvveti (akademik olarak böyle, amiyane tabiri kaldırma kuvveti)
Havacılıkta hâlâ Anglo-Sakson ve Frenk menşeililer sık kullanılıyor:
Direksiyon, rölanti, perdövites vb.
Saygılarımla,


-------------
-Sorumluuu...
-Yok, yoook kesinlikle sorumlu de?il canym. Olsa olsa ancak sorunlu olur!
-Peki o zaman. Sorunluuu...


Mesajı Yazan: carlgustav
Mesaj Tarihi: 14/12/2005 Saat 12:28
Orjinalini yazan: modeldelisi

Hoşbulduk, ben statik model hiç yapmadım ama sayenizde onada başlaycaz inşallah. Şimdilik forumun bu sokağında takılayım. Benim dilimden sadece buradakiler anlar dimi?

Ben sana lastikli öğreteyim sen de bana statik öğret olur mu?


Hocam;

Elimizden geldiğince yardımcı oluruz.

Rudder Ahmet ağabey;

Mart ayındaki yarışmaya Bayır Kuşu ile katılmayı planlıyorum. O güzel uçuyordu, en son Gültekin beyin yeğeni olan hanımefendinin tayyaresi, 1-2 dakika havada kaldı. Ben de dedim ki bu çomak işini biz kıvıramayacağız, dümeni kırdım Bayır Kuşu'na.

-------------
A critic, is a legless man who teaches running.


Mesajı Yazan: USS Enterprise
Mesaj Tarihi: 15/12/2005 Saat 19:05
Orjinalini yazan: clumsy

drag: sürükleme
friction: sürtünme
stall= perdövites(fransızcadan türkçeye alınmış)
lift: taşıma kuvveti (akademik olarak böyle, amiyane tabiri kaldırma kuvveti)
Havacılıkta hâlâ Anglo-Sakson ve Frenk menşeililer sık kullanılıyor:
Direksiyon, rölanti, perdövites vb.
Saygılarımla,


Hay cok yaşa..

Gecen aksam discovery izlerken killandim, seni aradim, ulasamadim..

Ufuga sorayim dedim, fircaladi, git google'a bak dedi (guzel dedi yani ne yalan soyleyeyim)

Amma bir sorum var. Efendim discovery'de dediler ki ucagin kanadinin hucum kenar profili bilmemne oldugu icin "suruklenme" cok olur vs.

Sanki orada olmasi gereken "surtunme" idi gibi gelmisti bana. Ancak heyhat, orijinal ingilizce metni goremedigimiz/duyamadigimiz icin bir sey diyemiyorum..

Neyse sagolasin Clumsy Bey kardesim


Mesajı Yazan: gkalay
Mesaj Tarihi: 08/01/2006 Saat 08:45
Merhaba model dostları,

Barkın, yapalım sanada bir Bayır kuşu(Çayır Kuşu),
isabetli bir karar, kendini ispat etmiş bir model, beni hiç hayal kırılığına uğratmadı. Umarım 2006 da mart ayında onunla uçarsın


-------------
Rüzgar kanatlılar,bol Modelli günler diler.



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide - http://www.webwizguide.info