Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Tayyareler
 Modelsitesi Forumu : Plastik Modeller : Tayyareler
Mesaj icon Konu: 1/48 Tamiya P-47D30 "Tulsa Redhead" yine yeniden Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Konu: 1/48 Tamiya P-47D30 "Tulsa Redhead" yine yeniden
    Gönderim Zamanı: 27/04/2015 Saat 23:19
Öncelikle bir hatırlatma yapayım ; 2007 senesinde yaptığım Tulsa.

Tek fotoğraf ve kısıtlı bilgiyle yola çıktığım bu modelde bilinen seri numaraları ve görsel referansları eleye eleye geldiğim noktada elimde 3 seçenek kalmıştı numara bazında. Bu noktada belirleyici etmen uçağın burun bandıydı. Siyah beyaz fotoğraflarda aradaki farkı belirlemenin çok zor olduğu iki renk olan açık mavi ve sarı işimi açıkçası kolaylaştırmamıştı. Bu nedenle 3 seri numarasından sarıya denk gelen numarayla modeli sonlandırmama rağmen senelerdir kafamdaki acabayı açıklığa kavuşturmak için konuyla alakalı olabilecek her bilgi kırıntısının peşine düşmeye çalıştım. Nitekim Arkut'un çok alakasız bir kaynakta nose art'ı görmesiyle bu modele olan yolculuk başladı. Bu süreçte öncelikle Roy Sutherland, akabinde de Don Barnes çok büyük yardımda bulundular, özellikle Don Barnes'ın yollamış olduğu teslimattan bir iki ay önce çekilmiş olan renkli fotoğraf olaya son noktayı koydu. Hipotezlerimin yüzde doksanını, pilotun memleketi vesaire gibi tutturduğumu büyük sevinç içinde gördüm.

Öncelikle yeni bilgilerimiz;

Uçağımızın pilotu Tulsa Oklohoma'dan 1922 doğumlu Varge Pfuehler ki 2005'de aramızdan ayrılmış kendisi.
Uçağımızın seri numarası 44-33467
Uçağımızın orjinal gövde kodu C4*M
Uçağımız bir süre 386 da uçtuktan sonra 365'e transfer olmuş; 365 eve dönerken geride kalan bu tayyare Türkiye'ye gönderilmiş.
Burun bandı, kuyruk fini ve kokpit yan plakası açık mavi
Burundaki mavi bandın önünde 386'nın kırmızı bandından bir parça taşımakta.
Tulsa noseart'ı savaşın sonlarında boyanmış, Holy ise savaş sonrası rezervdeyken boyanmış.
Tulsa Redhead yazısının zemini kırmızı, hatunun saçı ise turuncuya yakın bir kırmızı.

Hala bilinmeyenler ve araştırmakta olduğum noktalar da mevcut; ilki Tulsa'nın önündeki piktogram, niyedir nedendir ve nedir soru işareti; ikincisi ise uçağın sağ tarafı neye benzemektedir. Bir 8 sene sonra bir tane daha yapabilirim bundan kısacası.


Gelelim piyasada bu uçağı yapmak için elimizde bulunan opsiyonlara. Öncelikle şu dakika itibariyle iki seçenek mevcuttu. İlki benim bilgim dahilinde olmayan Babibi Dekal'in benim araştırmamın sonucunu sanki anonim bir bilgiymiş gibi sitesinden paylaşıp ticari olarak kullandığı dekal seti. İkincisi ise bilgim dahilinde Ayhan Toplu'nun ürettirmiş olduğu ilgili set.
İlk setle ilgili bir yorumda bulunmak istemiyorum keza oranından renklerine kadar her tarafı yanlış ve baskısı kalitesiz.
İkinci set olan Tigerhead ise benim 32'lik uçağımı birebir baz aldığı için oransal olarak doğru olmasına rağmen seri numarası, boyama planı ve özellikle nose art'ın renkleri ve fontu açısından yanlış. Öte yandan dekaller kaliteli ve ince. Bu sebepten dolayı modeldeki milliyet işaretlerinin alayını bu setten gelen dekallerle yaptım.

Bu yeni bilgiler dahilinde çizimini hazırladığım yeni nose art, numaralar, oranları iyileştirilmiş HOLY yazısı ve gövde numarasını Baremetal'in lazer için hazırlanmış kağıdına çıkış alıp beklemekte olan kutunun içine quickboost'un koltuğu ve çeşitli Eduard aksesuarlar ile birlikte atıp uygun bir boş bakti beklemeye başladım.
Vize haftalarının bitimi ve elimdeki işlerin hafiflemesi yarışmaya bir hafta kalaya denk gelince yarışma gazıyla biterse biter deyip olaya geçen pazar kokpiti toparlayarak giriştim. Eduard setle paneller plakalar şeklinde şenlendirdikten sonra ortamı resin koltuğu yapıya dahil ettim. Bu noktada Eduard kemer kullanmama sebebim, iki boyutlu olan bu üründe 47'ye özgün kocaman yuvarlak kemer kilidinin olmamasının yanısıra üst kolonların bağlantısının tel olmasına karşın pe olarak kemer şeklinde yanlış verilmesi, kısacası mala bağlamamak için o setten çıkan kemerden uzak durun.

Pazar gününü bütün yapıyı alt gruplar halinde toplayıp tesviyesini yapıp bırakarak bitirdim.

Pazartesi günü atölyeye uğrayıp komple modele Alclad'ın filler siyah astarını atıp boya tutulur hale gelince ana yapı parçalarını paketleyip yanıma aldım.

Salı günü okuldaki atölye dersi esnasında benimkiler tekne sararken bende boş oturmayıp 4 saatte komple modeli dışa detay dekal perçinle kapladım.

Çarşamba perçinlerin taşıyıcısı yolup kısıtlı 1 saatlik zamanımda ilk kritik hatamı yaptım. Modelin yüzeyini iyice temizleyip normalde attığım ilk kat rengi değiştirip Al101 aluminyum'u yüzeye tatbik ettim ve modeli bıraktım.

Perşembe sabahtan atolyeye gidip yegane boş günümü tam kapasite değerlendirmeye çalıştım. İlk hayal kırıklığım 3 küsür bin perçinin tek kat alclad altında ebediyete intikal etmesiydi. İlk iş 6000 grid zımparayla yüzeye dalıp perçinleri görünür hale getirmeye çalıştım. Akabinde bir kısmını serbest el bir kısmını da maskeyle uygulamak suretiyle 5 ayrı alclad tonuyla yüzeye panel tonlaması yaptım. Tonlama işi bitince Gunze'nin metal renkleriyle gerçeğinde metalik boyayla kapatılmış olan Amerikan forslarının yerini belli ettim; eğer orjinal Amerikan filo tanıtlama işareti taşıyan bir Türk P-47'si yapıyorsanız, bu atlamamanız gereken önemli bir detay. Sırasıyla metali maskeleyip mavileri karışım yapıp; maviyi maskeleyip kırmızıyı, alayını maskeleyip antiglare'i tonlayarak ve finalde nose art'a negatif maske yapıp beyazı attım. Dekal gelecek yerlere de X-22 çakarak yemek molası vermek suretiyle sabah seansını kapadım.

X-22'ye düzgün oturması için 1 saat verip dekal işine giriştim ki bu arada eş zamanlı olarak bir adet de 32lik 109'u aynı aşamalardan geçirmekteydim. İki uçağın dekallemesi toplamda 45 dakika sürdükten sonra ara vermeden bölgesel yıkama ve tabancayla tonlama işine girdim, 2 saate yakın iki uçakla eğlendikten sonra 109'u daha fazla kasmamak için kenara kaldırdım ve 47'ye yoğunlaştım. eskitmeyi kendi kriterlerime ve aynı dönemde çekilmiş aynı partinin uçaklarına bakarak kararında uyguladığıma kanaat getirdikten sonra mat verniğini atıp akşam 5 gibi mesaiyi sonlandırdım.

Cuma okul çıkışı atölyeye uğrayıp yarım saatlik bir periyodda komple uçağı kanopi hariç topladım; genel özetlemek gerekirse kanatları gövdeye taktım, motor yapısını toparladım, pe destekli iniş takımlarını yerlerine taktım vs. Nihayetinde bu şekilde uçağı eve getirip son detayları da 1 saatlik bir çalışmayla bitirdim ki bunlara ezline'dan anten teli, paylonlardaki sway brace'ler ki boşuna uğraşmışım bu kısımlarla keza bunlarsız da dereceye girilebiliyormuş gördüğüm kadarıyla;)

Neticede doğruluk ve finishing açısından beni ziyadesiyle tatmin eden bu model yarışmada eskitmesi fazla argümanıyla elendi, tesellim ise Fw-190 A9'um ve Ju-87 kendi kategorilerinde birinci olmasıydı. Ama esas enteresan nokta aynı tayyarenin eksik ve yanlış versiyonunun ilk üçte kendine yer bulmasıydı ki yanlış kısmını bir kısım açmak gerekiyor. Özel boyamalı Türk P-47'ler konusunu incelerken özel bir koleksiyondan izin alarak kullandığım bir fotoğrafa istinaden yaptığım bir modelin ki aynı sarı mavi karmaşası o modelde de mevcutmuş elimdeki en güncel dökümanlara göre, baz alınmasıyla üretilen bir dekali sorgusuz sualsiz ve dökümansız olarak kullanmak suretiyle bitirilmiş bir modelden bahsediyoruz, kısacası esas kaynak tavşanının suyunun suyu formatında. İşin esas ironik yanı ben 2008'de bu seriyi yapıp basarken Türkiye'de öyle uçak mı olur saçma sapan bir araştırma bu diye ortalığı yıkanlardan biri olayın seçilen, öbürü de seçen tarafında. Eh ne demişler gün döner devran döner.

Fotoğraflar direkt güneş ışığında çekilmiş olup kadraj kroplamak haricinde ellenmemiştir..







Düzenleyen Ares - 28/04/2015 Saat 09:04
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 27/04/2015 Saat 23:22



Bunlar da ışığı doğru yerden yediği zaman görünen sair zamanda sırra kadem basan perçinler; işin kötüsü düşük ışık şartlarında veya ters ışıkta yüzeyi ciddi tozlu gösterme gibi de bir eksi yönü var.


Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 28/04/2015 Saat 00:41
Bu da bonus olsun, boyanmadan önce kanatların bir kısmının görünümü, keşke komple uçağı boya aşamasından hemen önce fotoğraflasaydım:(
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
Gallardo
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/04/2015
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 12
Alıntı Gallardo Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 28/04/2015 Saat 04:36
Elinize sağlık. Tabii ki değerlendirmek benim gibi bir amatöre düşmez ama; az daha decal mi söktünüz iz kalmış diyecektim, neyse ki yazıyı okudum sonuna kadar. :)

Harikulade.

Düzenleyen Gallardo - 28/04/2015 Saat 04:37
Semih
IP
KucukEniste
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 31/08/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 2741
Alıntı KucukEniste Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 28/04/2015 Saat 14:49
Olmamış bu. :P
"Yeşil Vadi bizim."
"Hayır bizim".
"Öaaaaööa"
"Tutmayın küçük enişteyi!"
IP
Burak Öztan
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 682
Alıntı Burak Öztan Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 28/04/2015 Saat 19:34
Orjinalini yazan: KucukEniste

Olmamış bu. :P

yaw he he :)
IP
levburkara
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 11/12/2009
Konum: United States
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 579
Alıntı levburkara Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 29/04/2015 Saat 00:35
Sahane olmus Ufuk Bey. Yaptiginiz modellere tarihi ve ek bilgileri de ekleyince seyir zevki daha da artiyor. Ama sizden ricam yapim asamalarini da resimleyin de teknik/taktik dersi alalim.

Ustte kanat koklerindeki eskitmeyi neyle yaptiniz (acik kahverengi renk)? Guzel duruyor.
IP
Jolly Roger
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18/08/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 2384
Alıntı Jolly Roger Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 29/04/2015 Saat 09:24
Ulan şimdi işin yoksa eldekinin sarılarını maviye çevir....tövbe estafurullah! Neyse artık dekal firmaları da bakıp bakıp düzeltir setlerini..heh heh heh...
Consume Ergo Sum
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 30/04/2015 Saat 10:52
Teşekkürler; kanat kökünde önce smoke ile hafif metaliği öldürdükten sonra mat vernik uyguladım, vernik kuruduktan sonra Tamiyanın kahverengi wash'ını çalkalamadan yüzeye dokundurup yaydım, ıslak bir fırçayla da panel boylarına doğru çektim.
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
levburkara
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 11/12/2009
Konum: United States
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 579
Alıntı levburkara Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 30/04/2015 Saat 20:37
Sagolun, Tamiya'nin enamel washi'i mi bu?

Düzenleyen levburkara - 30/04/2015 Saat 20:37
IP
Ares
Admin Group
Admin Group
Simge

Kayıt Tarihi: 04/01/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3654
Alıntı Ares Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 30/04/2015 Saat 22:50
Panel line accent color diye geçen
Ares
If you're in a fair fight, you didn't plan it properly...
IP
idris
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 17/08/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3861
Alıntı idris Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 01/05/2015 Saat 03:26
Orjinalini yazan: Ares


İşin esas ironik yanı ben 2008'de bu seriyi yapıp basarken Türkiye'de öyle uçak mı olur saçma sapan bir araştırma bu diye ortalığı yıkanlardan biri olayın seçilen, öbürü de seçen tarafında. Eh ne demişler gün döner devran döner.



Bu durum yüzündeki ıslaklığın sebebini yağmurdur diye geçiştirenler ile ilgili bir ata sözünü hatırlattı bana.Ne yapılınca yağmur yağıyor sanıyormuş konu mankeni?Nasıldı yahu?
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide