Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Tayyareler
 Modelsitesi Forumu : Plastik Modeller : Tayyareler
Mesaj icon Konu: Jack Broughton'un Turkiye anilari ve F-100 kazasi Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
denizp
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 01/09/2009
Konum: United States
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 32
Alıntı denizp Cevaplabullet Konu: Jack Broughton'un Turkiye anilari ve F-100 kazasi
    Gönderim Zamanı: 08/07/2010 Saat 23:04
Merhaba,
Su anda okudugum Jack Broughton'un anilarindaki (Rupert Red Two) Turkiye'de MAG gorevi sirasinda gecen kisimlarda Eskisehir'de 260 kisinin oldugu bir F-100 kazasindan bahsediliyor. Bu kazayla ilgili daha fazla bilgi bulabilecegim bir kaynak var mi? Kitapta tam tarih verilmediginden gazete arsivlerine de bakamadim. Turkiye'deki ucak kazalari listelerinde de bu kadar buyuk bir kaza gorulmuyor.
Bu arada kitabi hem genel olarak hem de Turkiye'nin o zamanki durumuyla ilgili ilginc gozlemleri icin tavsiye ederim.
Kitaptaki bolum:

IP
tracker
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 23/12/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 35
Alıntı tracker Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/07/2010 Saat 14:47
Bu beyefendi fena uçmu?. Anlattyklary bugüne kadar okudu?um hiç bir belgeyle örtü?müyor. Hele Türklere verdi?imiz malzeme üzerinde hiç bir kontrolümüz yoktu tam bir maval. MAP ile sa?lanan her bir kalem ABD denetimindeydi. Kyrym yapa?yn bir uça?yn MAP kayytlaryndan dü?ülebilmesi için standard kyrym raporu gerekliydi. Kaç tane Senato heyeti gelip Türkiye'ye verilen yardym yerinde mi kullanylyyor diye inceleme yapmy?. National Archives and Records Adminitration'daki JUSMMAT dosyalary bunun belgeleriyle dolu. Ayryca füzelerle ilgili söyledikleri de mesnetsiz. Türkler ve Yunanlylar acaba hangi füzeleri birbirlerine yöneltmi?ler. Jüpiter'leri Türkiye'ye sormadan Amerikalylar 1963'de kaldyrdylar. Küba'daki Sovyet füzelerine kar?ylyk olarak. Taktik nükleer görevli Honest John'laryn ba?lyklary ABD kontrolündeki nükleer cephaneliklerdeydi. Onlar olmadan Honest John'laryn pek i?levi yoktu. Ki 1974'de ABD nükleer ba?lyklary depolara kaldyrdy. Kybrys harekaty nedeniyle iki taraftan biri ya da her ikisi bunlary ele geçirmeye kalkar diye. 1986'ya kadar da bu nükleer ba?lyklar birliklere dönemedi. Geriye kalyyor Bo?azyn hava savunmasyyla görevli Nike Hercules taburlary my? Onlaryn da görevi yüksek iritifa hava savunmasy. Yazaryn hayal gücü (imagination) bir hayli geni? anla?ylan. Belki yutturum diye üflemi? i?te...
IP
KursadA
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 03/09/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 608
Alıntı KursadA Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/07/2010 Saat 17:13
Yazarin "Turkiye'ye verdigimiz malzeme uzerinde kontrolumuz yoktu" ifadesini kisisel gorusu olarak kabul edip pek fazla irdelememek lazim diye dusunuyorum. Ancak 260 kisinin oldugu bir ucak kazasini mutlaka bir sekilde duymus, okumus olmam gerekirdi diye dusunuyorum. Aklima Turkiye'de yerde bu kadar cok kisinin oldugu bir olumlu kaza gelmiyor acikcasi. 1962-1963'de gosteriler sirasinda Eskisehir meydani uzerine dusen ve 40 kusur kisiyi yaralayan, birkac kisinin olumune sebep olan bir F-100 kazasi okudugumu hatirliyorum, ayrica yanilmiyorsam 1980'lerin basinda bir tatbikat sirasinda yerdeki birliklerin uzerine dusup 50 kusur kisinin olumune sebep olan bir F-5 kazasi, ve 1980'lerde yine yerde pek cok kisinin olumune sebep olan bir F-104 kazasi oldugunu animsiyorum. Ama 260 olumlu tren-ucak carpismasi diye bir sey hic duymadim, okumadim. Kayitlari, gazeteleri vs. daha detayli karistirmak lazim ama gercekle ilgisi oldugunu sanmiyorum, Broughton'un hafizasi aradan gecen bunca yil nedeniyle onu yaniltmis olmali.
IP
tracker
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 23/12/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 35
Alıntı tracker Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/07/2010 Saat 21:31
F-5 kazasyny çok iyi anymsyyorum. 1980'de Babaeski civaryndaydy. Babam ayny tatbikata katylan bir birli?in komutany idi. Daly?tan çykamayyp çadyrly ordugahtaki birli?in üzerine dü?tü. Onlarca asker ?ehit oldu. Kyrym raporunda bir kaç yüz küçük ba? hayvanyn da telef oldu?u bilgisini okudu?umu anymsyyorum.

Di?eri ise sanyrym Balykesir'de sanayi çar?ysynyn üzerine dü?en TF-104 kazasyydy. Onda da hem pilotlar ölmü? hem de yerdeki sivil halktan bir hayli can kayby olmu?tu.

Ama 260 ölümlü F-100 kazasy - hiç duymadym. O zaman kapatylsa bile, aradan geçen zamanda mutlaka bir ?eyler duyardyk diye dü?ünmeden edemiyorum.

Ancak bu tür i?leri kamuoyundan gizleme e?ilimi oldu?una da ?üphe yok. 1930'larda TCG Yavuz'un 10.5 inçlik toplary ile yapylan bir aty?ta merminin Samatya civarlaryna isabet etti?ini ve ciddi can kaybyna neden oldu?unu The Times'in eski sayylaryna bakarken ö?renmi?tim. Bizim kaynaklarda bu konuda en ufak bir bilgi yoktur. Sorsanyz bilene de rastlamazsynyz. Belki mahallenin eskileri biliyordur. O kadar.
IP
KursadA
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 03/09/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 608
Alıntı KursadA Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/07/2010 Saat 23:39
Evet, Balikesir'deki kaza meshur "Marangozlar Sitesi" faciasi. Merak eden olursa diye animsadigim her uc buyuk kazanin bahsini de Milliyet arsivlerinden buldum.

Guya 260 kisinin oldugu kaza konusunda ise bir sey bulabilmis degilim. Babam o donemde Hava Kuvvetleri'nde oldugu icin hayatta olsaydi muhtemelen bilirdi. Bugunun Turkiye'sinde boyle bir kazayi ortbas etmek mumkun olmazdi ama o zaman belki de bir sekilde gizli tutulmus olabilir. Yine de pek mantikli gelmiyor.

1 Haziran 1962'de Eskisehir'de hava gosterisinde izleyicilerin uzerine dusen F-100:



22 Eylul 1981'de Babaeski'de tatbikat sirasinda karargahin uzerine dusen F-5:



4 Nisan 1985'de Balikesir Marangozlar Sitesi'ne dusen TF-104G:






Düzenleyen KursadA - 09/07/2010 Saat 23:49
IP
denizp
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 01/09/2009
Konum: United States
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 32
Alıntı denizp Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 09/07/2010 Saat 23:42
Tekrar merhaba,
Oncelikle bu olayi Turkiye'deki ucak kazalari listesinde bulamadigim icin suphelendigimi ve bu yuzden foruma mesaj attigimi soylemem lazim. Ancak ben, daha cok bu listelerin eksik olabilecegini veya ucagin bir bakima yerdeyken patladigi icin ucus kazasi sayilmayacagi icin eklenmedigini dusunmustum. Hic kimsenin bu kadar buyuk bir olayi duymamis olacagini beklemiyordum acikcasi.

Jack Broughton ve kitapla ilgili bir kac detay daha vermek gerekirse; Kitapta anlatilan bu olayin 27 Mayis 1960'taki darbe civarindaki 1 yil icinde olmasi lazim, cunku Jack Broughton kitapta darbenin oldugu gunlerde basindan gecenleri de anlatiyor. Ayrica kendisi, 2 yillik gorev suresini doldurmadan (cocugunun hastaligi sebebiyle 1 yildan az zamanda) Amerika'ya geri donuyor.
Kitapta bu olayin disinda, kendisinin Turkiye'nin o donemki durumuyla ilgili gozlemleri (az gelismislik, yabancilara bakis acisi vb.) ve ozellikle F-84F'lerin Turkiye'ye gelisinde yasanan kazalarla da ilgili ilginc kisimlar var.
Turkiye'nin MAG yardimiyla gelen malzemedeki kontrolu konusuna gelirsek; Jack Broughton'in dusuncelerinin,cok kisa kaldigi ve kesinlikle cok sevmedigi bir gorev yuzunden objektif olabilecegini dusunmuyorum. Ancak su da var ki, Tracker'in verdigi orneklerdeki nukleer basliklar ve Nike'lar gibi "stratejik" malzemelerin kontroluyle, hava kuvvetlerinin ve ordunun gunluk kullanimi icin verilen "taktik" malzemelerin kontrolunun birbirinden cok daha farkli oldugunu dusunuyorum. En azindan, Sovyetlerin Arap ulkelerine verdikleri yardim ve silahlarin Sovyet personel tarafindan direk kontrol ve kullanimi gibi bir durum olmadigindan eminim.
Olayin gizlilik ve saklanmasina gelirsek; Jack Broughton'in bu olayi herhangi bir intikam veya dusmanlik amaciyla kafasindan uydurup 30-40 yil sonra yazdigi bir kitaba ekledigini sanmiyorum. Ayrica 260 gibi kesin bir sayi kullanmasi, verdigi diger detaylar ve amacinin bir F-100 un 250 mph. de nasil ucusa gecmedigini anlamak oldugunun acik olmasi da bence Jack Broughton'in lehinde deliller.
Bunun disinda, su anda cogumuzun o donemdeki atmosferi ve/veya basin ve halk uzerindeki olan/olmayan devlet kontrolunu yasamadigi icin, bu olayi ve yazari yalancilik veya hayalperestlikle suclamak yerine, bu kadar buyuk bir felaketin o donemde halka nasil aktarildigini (veya saklandigini) arastirmamiz gerekli.
IP
KursadA
Üye
Üye


Kayıt Tarihi: 03/09/2005
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 608
Alıntı KursadA Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 10/07/2010 Saat 00:04
Broughton'un olayi anlatisini ve F-100 firlatma koltugunun boyle bir durumda pilotu kurtaramayacagini gozonune alirsak pilotun hayatini kaybetmis olacagi hemen hemen kesin gibi. Olay bir sekilde ortbas edilmis olsa da pilotun hava sehitleri listelerine girmis olmasi lazim, Hava Kuvvetleri bu konuda cok hassas.

Sozkonusu donemdeki hava sehitlerine bakinca 21 Haziran 1960'da Eskisehir'de kalkis sirasinda ucagin alev almasi sonucu Cemal Gurel adli pilotun hayatini yitirdigi bir kaza goze carpiyor. Rutbenin vs. tutmamasinin yanisira olayin genel detaylari Broughton'un naklettigi olaya benziyor. Olayin 27 Mayis askeri darbesinin hemen ardindaki ortamda gerceklestigi dusunulurse belki de soz konusu kaza budur, ve olayin arkasinda aciklanmayan baska seyler vardir. Gunun gazetelerinde bir kisinin oldugu bir ucak kazasi disinda konu ile ilgili bir sey yok.

Düzenleyen KursadA - 10/07/2010 Saat 00:04
IP
tracker
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 23/12/2005
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 35
Alıntı tracker Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 10/07/2010 Saat 10:28
Sevgili Denizp,

So?uk Sava? boyunca ABD'nin Türkiye'ye verdi?i herhangi bir stratejik füze yok. Günlük kontrol meselesinde, yazaryn istedi?i düzeyde tam kontrol olmayabilir, ama yakytyny bile verdikleri bir ordunun her?eyinden fazlasyyla haberdardylar. Orgeneral Cemal Tural, Genelkurmay Ba?kany oluncaya dek (1964), Amerikalylar tabur düzeyine kadar birliklerde uzman/denetçi/gözlemci bulunduyordu. Tüm imkan ve kabiliyetler taktik harekat üzerine kurgulanmy?. Tek istisna Jüpiter füzeleridir. Söylemek istedi?im, Türkiye ve Yunanistan'yn elinde birbilerine yöneltebilecekleri füze olmady?ydyr. Kitaby okuyunca dü?üncelerimi daha ayryntyly yazarym. Ancak buraya koydu?unuz pasajlar, yazaryn belle?inin kendisini fena yanyltty?y ve biraz da ön yargy içerdi?idir. Yoksa 1963-1964 Kybrys krizinden sonra Türkiye ve Yunanistan'yn askeri güçlerini birbilerine kar?y yeniden yapylandyrdy?yny söylemek istiyorsa - ki haklydyr - onu da "füzeleri birbirlerine çevirdilerden" ba?ka bir ?ekilde ifade etmesi lazymdyr. Ancak 260 ölümlü kaza açyklanmaya muhtaç.
IP
phantom80
Üye
Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 17/03/2006
Konum: Bitlis
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 503
Alıntı phantom80 Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 14/07/2010 Saat 11:33
Söz konusu hava gösterisinde ?ehid olan pilot Orhan Okçu'dur..tayyareci.com hava ?ehitleri bölümünde ismi var..Ve de Unutulmayan anylar isimli Hava Kuvvetleri bünyesinde da?ytylan kitapta emekli general Taryk Gökeri'nin hatyralarynda kazanyn nasyl ve enden oldu?u tafsilatly ?ekilde anlatylmakta...
IP
AtakanK
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 12/10/2010
Konum: United States
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 3
Alıntı AtakanK Cevaplabullet Gönderim Zamanı: 13/10/2010 Saat 10:45
Bana yazaryn özellikle generale atfetti?i "Allah böyle istemi?, Allah'yn i?ine kary?ylmaz" cümlesi garip geldi. 1960 yyllarynda Generallik rütbesine gelmi? bir ?ahsy byrakyn bir Osmanly pilotunun veya rasytynyn bile böyle konu?aca?yny zannetmiyorum. Belki de benim bilgim eksiktir. Bir di?er ihtimal de komutanyn gerçekten kazayy kapatmak isteyip Amerikalyyy dini konu?malarla uyutmak istemesi.
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide